Hur jag botar benhinnebesvär

5 mars, 2016

Förra veckan var en hård vecka, med 10 x 1km-intervaller och 25km långpass. Under långpasset började jag känna av mina benhinnor, igen. Jag har fått ont i benhinnorna ett par gånger förut, men jag har en metod för att bli av med besvären. Plågas du av denna jobbiga smärta TROR jag att detta kan göra under! Observera att detta är vad som funkat för mig och kanske inte funkar för alla! Jag vet heller inte varför något av detta fungerar, det verkar bara göra det.

1. Vila
Ta först några extra dagars vila. Det är alltid bra att se hur benet känns utan massa kilometrar i dem.

2. Sakta ner
Ett långsammare tempo och mjukare steg minskar påfrestningen på benen.

3. Kompression
Jag har märkt att kompressionsstrumpor hjälper mot smärtan medan jag springer. Jag antar att trycket runt vaden typ... "håller allt på plats", eller nåt.

4. Kyla/hetta
Efter varje löppass, spola växelvis iskallt och jättevarmt vatten på skenbenen, 1-2 minuter i taget. 

5. Hälhävningar
Detta kan vara The Mother of All benhinneinflammationsbotemedel. Ställ dig med hälarna på kanten av ett trappsteg eller liknande. Vicka upp och ner på fötterna, så högt upp och så långt ner du kan, ganska hårt, "knyck" upp och ner med fötterna. Gör detta i 30-60 sekunder eller tills det gör skitont. Sen vilar du en stund och repeterar. Jag brukar repetera 3 gånger och göra detta morgon och kväll. 

Taggar

Benhinneinflammationbenhinnorlöparskadalöpningskadaskadorträning

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!