168 timmar i veckan, ger ungefär 56 timmar i veckan till ”Övrigt”

7 mars, 2016

Ikväll har jag min chans att verkligen hänga med i min sambos tempo. Han har varit hängig i några dagar. Då får man passa på. Tummen upp för mig. 

Jag får ofta frågan- Hur hinner ni med att träna så mycket. Det är ju så skönt att hamna i soffan och starta om kroppen går bara inte. Då undrar jag om ens kroppen varit igång under dagen, för oftast så är det mest huvudet som fått jobba. Kroppen har i bästa fall transporterat sig mellan stolar. Det är inte kroppen som ska startas om, den ska bara få nyttjas efter det att huvudet fått ligga i hårdträning hela dagen med allehanda beslut och inlyssning. För att hjärnan ska få ro, behöver kroppen sättas igång och gynna hjärnan. Tillbaka till frågan hur vi, det vill säga jag och min sambo, hinner träna så mycket, så är det för att vi helt enkelt prioriterar och hjälper varandra att hitta tid. Det är inte svårt alls, för det ger valuta att se sin partner glad och lyckofylld av att få sin timme eller vad det kan vara. Våra barn ser oss föräldrar som de som tar hand om oss själva, och vill också ta hand om sig själva. Vi har en medveten miljö hemma där kost och motion är en självklar del. Vi äter i andras ögon kanske konstig mat, såsom blomkålsris, mycket fisk och skaldjur, zucchini eller kålpasta. Vi äter popcorn som snacks på fredagen och -vi äter lördagsgodis. Vi väljer bara medvetet vad vi äter i 80% av fallen.

Tiden till träning borde egentligen var lättare för gemene man att hitta. Det är 168 timmar på en vecka. 56 timmar (ca 8 timmar/dag) är vikt för sömn, lika många för arbete. Då har vi alltså kvar 56 timmar till övrigt. Det är 8 timmar per dag. Om man inte kan prioritera in sin kropps rörlighet någonting på 56 timmar, så undrar jag vad andra gör hela tiden? Jag kan Lätt fastna framför sociala medier eller ett bra tv-program, även om jag sällan hamnar framför tv, men när jag väl gör det, så fastnar jag, så visst förstår jag -till viss del, men jag kan tycka att det är rätt skönt också att Träna framför TV:n, och jag Gör det också många gånger hellre än att ge mig iväg och tränar, det spar nämligen tid. Det handlar kanske om något så enkelt att bryta mönster och bygga en ny mer stimulerande rutin som gör att kroppen håller lite längre, och även huvudet som en medföljd av det. 

Okej- jag är ingen övermänniska. Det är helt klart. Både jag och min man tycker det är helt Ok att ha lite skit i hörnen, vi hinner inte heller allting vi skulle vilja, men jag lovar att vi skulle hinna ännu färre saker om vi inte prioriterade att träna våra kroppar till välbefinnande.

Ikväll, då ska vi ut och springa, jag och min sambo. Det gör vi under den tid som våra barn är på sin träning. Vi har totalt 50 min på oss att ta en löptur. Vi kommer rätt långt på det. Det absolut bästa att springa tillsammans är att vi pratar så bra. Vi lyssnar på varandra och samtidigt som vi pratar om våran dag, så spanar vi in varandras steg, armar och hållning, påminner och coachar varandra. Så--är ni föräldrar- bli inte föräldern som sitter och hänger i omklädningsrummet medans ert barn gympar loss, ge dig själv Din tid, löpskorna på och ut- ta en promenad eller löptur, det finns egentligen alldeles för många som lägger sin energi på att hitta på ursäkter, när det hela egentligen är rätt enkelt. Nästa gång ta på skorna och bara Gör.

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!