Det där livspusslet

11 mars, 2016

Jag har två barn, fru, hund och heltidsarbete. Eftersom jag försöker balansera upp 10-12 timmars träning/vecka med det övriga livet krävs lite planering och logistik, minst sagt.

Mitt "trick" är att träna på tid som egentligen inte finns och att välja bort soffan för träning. Det är inte alltid så jädra kul eller motiverande men det behövs för att jag ska må bra.

Mina barn fyller 6 och 10 i vår. Jag, och antagligen de flesta som nånsin haft småbarn på morgnar vet hur skönt det är när barnen går upp själva och klarar sig själva ett tag så man som förälder kan sova lite, eller iallafall hinna vakna till. Hemma hos mig är det mer så att jag kan träna när barnen vaknar och de klarar sig själva ett tag.

Jag har en förstående fru som låter mig hållas, det underlättar såklart oerhört mycket. Hon själv går på gympass några gånger i veckan, och i ren familjetid är hon nog borta mer än jag, transport till och från gymmet och träning på bestämda tider är inte jätteflexibelt.
Löpning och cykel är ju bra på det sättet, det tar oftast nära på exakt så lång tid som man är ute till skillnad från gym eller simning som nästan tar dubbelt så lång som träningen tar.

Jag tränar oftast 5 pass i veckan med start innan kl 6 på morgonen, inte skitkul när klockan ringer men när kroppen väl är igång är det ingen fara och framförallt efteråt är det skönt. Dels i kroppen, dels att ha det gjort.
Att ha 3,5 timmar träning i kroppen innan 9.30 en lördagmorgon är något som hjälper oerhört. Jag hoppas kunna fortsätta när utesäsongen på cykeln börjar, här sparas mycket tid.
Veckans näst längsta pass just nu ligger tidigt på söndagen, är hemma runt 9, ibland med lite god söndagsfrukost med hem.
Två joggturer med hunden tidigt på morgonen kombinerar träningen med hundens behov.
Lite rehab insprängt i vardagen (oftast framför tv:n).
Och kanske något pass på kvällskvisten.
Gympassen försöker jag ta på väg till eller från jobbet.

Så visst går det att träna mycket även om man har barn, det gäller bara att prioritera, bara man inte tränar för hårt när man inte ska.

Och det viktigaste: hinner man titta på Ullared, Lets Dance, eller några hemmafru-program hinner man definitivt träna.

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!