Betongben

18 mars, 2016

Oj vad glad jag är att det är fredag!

Den här veckan har varit rätt så tuff. Fullt upp på jobbet och eftersom Magnus har varit bortrest några dagar fanns det även lite mindre utrymme för kvällsträning. I måndags passade det utmärkt med en vilodag men i tisdags fick jag vara lite kreativ för att använda tiden så effektiv som möjligt och samtidigt komma ut på en superkort löprunda.

Den bästa lösningen blev att jobba hemifrån, eftersom jag på morgonen först skulle iväg till ett utvecklingssamtal i skolan och hinna lämna in en bråkig bil. Efter utvecklingssamtalet hann jag köra förbi affären och handla det jag behövde för kvällens matlagning och när jag hade lämnat bilen så sprang jag hem. Ynka tre kilometer är alltid bättre än ingen löpning alls.


Onsdag blev en vilodag igen, bortset från den sedvanliga cykelpendlingen såklart. Det närmaste träning jag kom i övrigt var att jag fick hem nya träningskläder från ett av mina favoritmärken, Powerwoman. (Magnus, om du läser det här: ... äsch jag har inget bra försvar ;-P) 

Som tur var kunde jag vara med på mitt favoritcirkelpass på Rosa Skrot igår. Basuplägget går ut på att man kör nio minuter på en station om tre styrkeövningar, sedan vilar man en minut och går vidare till nästa station. Totalt tre stationer och nio övningar. Sedan kort vila och så gör man om hela härligheten fast på tre minuter per station och med tio sekunder vila. På det viset hann jag bland annat göra fyra omgångar av 3*8 marklyft med 40-50 kilo, en himla massa utfallssteg, 'sumoböj' med kettlebell och diverse annat nyttigt för en klen löparkropp. Om jag fick träningsvärk efteråt? Rejält!

Innan jag fick problem med min fot så styrketränade jag sällan. Men i och med att jag under tiden att jag var skadad behövde hitta andra träningsformer har jag börjat förstå hur nyttigt det är att komplettera löpningen med styrketräning. Dessutom tycker jag det är roligt numera. Inget ont som inte för något gott med sig, får jag väl erkänna. Jag tror och hoppas att styrketräningen hjälper mig att hålla mig skadefri i fortsättningen.

Förresten så kan jag varmt rekommendera podden Styrkebyrån om du vill få både inspiration och riktigt bra tekniktips och råd om styrketräning. Podden görs av två jätteduktiga personliga tränare, Johanna Barvelid och Clara Fröberg. De är verkligen superpedagogiska och kunniga. Du kan även följa dem på Instagram, där de lägger ut lite kompletterande videosnuttar och bilder.

Tillbaka till min vecka. Igår kväll jobbade jag sent och då hade jag inte riktigt lust och ork att cykla hem. Så cykeln fick stå kvar och jag tog bussen hem. Samtidigt kom jag överens med mig själv om att springa till jobbet idag och cykla hem på eftermiddagen. Jag höll vad jag lovade. Men det var inte lätt. Jag är ju ingen morgonmänniska. Och jag hade betongben. Och det blåste en rätt kall och hård motvind. Det kanske kan kallas för ett pannbenspass. Ibland får man väl ställa upp på såna också.

Nu tar jag helg. Ha en fin kväll!




 

Taggar

cirkelträningPowerwomanRosa SkrotstryrketräningStyrkebyrånträningskläder

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!