Löpning - så gör du för att orka börja springa

30 maj, 2017

Löpning i sig kan nästan alla utföra som är hela och friska men många drar sig för att sätta på sig löparskorna och ta det där steget ut genom dörren men det finns tips och trix.

Går du i tankar som många andra – att börja löpträna? Bra! Alla kan och det gäller att bara ta steget ut genom dörren och sedan är du igång. Men sen är det ju det där med motivationen. Och att verkligen komma ut. När du väl övertygat dig själv kommer du inte att ångra dig. Låt det ta tid att få igång din kondition. Det är dessutom en färskvara som måste trimmas och stimuleras hela tiden därefter. Det kan givetvis vara så att du bara orkar springa en kort stund för att du sedan är helt slut och har andnöd men när man väl kommit igång och ger kroppen en chans att bygga upp ditt flås, kommer du allt eftersom märka att du kan springa längre och längre och andas bättre och bättre.
 
– Börja bara försiktigt och bygg successivt på träningen. Många gör misstaget att ta i för hårt i början, och blir skadade eller tappar motivationen efter några veckor, säger Lisa McRae till dn.se, tidigare elitlöpare och numera personlig löptränare på löparföretaget Urban Tribes by Running Sweden.
 
Lisas råd är även att man ska träna tillsammans med en vän. Då är det svårare att hoppa över löprundan.
 
 
Löpning i sig har många fördelar också, den förbättrar hälsan både fysiskt och psykiskt och kan minska risken att du drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar enligt forskning som publicerats i sin helhet i  Journal of the American College of Cardiology. Det beror på att löpning håller blodtrycket i schack, höjer det goda HDL-kolesterolet och förbättrar blodsockernivåerna. Dessutom visar forskning att löpning påverkar livslängden. I en långvarig studie av forskare på vid Stanford University, undersökte de hur löpning påverkar hälsan hos oss människor. Efter 21 år levde fortfarande 85 procent av löparna jämfört men endast 66 procent av de som inte konditionstränade. Så det finns alltså många fördelar med att hålla din kropp i gång.
 
Maria Olrog, sjukgymnast, uteledare och träningsansvarig i  Friskis&Svettis Borås, som coachat många att komma ur sin löpkomfortzon, ger er flera matiga tips på deras hemsida på hur du kan göra din löpning lite roligare. Här är sju av hennes råd som de publicerat:

1. Spring regelbundet.
2. Hitta det som gör just din löprunda roligare – en träningskompis, gruppdynamik, ensamhet, musik, en ljudbok eller tystnaden.

3. Välj olika löprundor i olika typer av omgivning och på olika underlag.
4. Testa att springa i varje ny stad du besöker. Det är ett kul sätt att turista!
5. Se en löprunda som ett tillfälle att ge dig ut på äventyr. Spring och se vart fötterna tar dig.
6. Spring på ett sätt som du vet ger de resultat du vill ha.
7. Våga tänk ”nu ska jag utmana mig”.

Läs även: INTERVALLTRÄNING – så får du bättre kondition

Av Allt om Löpning
Foto: Tired Runner by Rennett Stowe (CC BY NC SA)

Den här artikeln innehåller en av Allt om Löpnings alla playlists från Spotify att ha i lurarna! Du kan även prenumerera på hela denna playlist direkt genom att klicka på Spotify-länken nedan.

Öppna spellistan

Taggar

löpningnybörjare

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!