Gah, kissar på mig...

20 mars, 2016

ja jag menar det, återigen, det eviga tjatet om bäckenbotten! Men håll kvar blicken här för jag har faktiskt några knep som jag vill peppa er med :-) bra va?!

Jag liksom många andra har problem, ibland mer och ibland mindre beroende på vilka övningar jag utför, med att hålla tätt i tid och otid. Trist och irriterande är bara förnamnet… Jumping Jacks är en av dessa övningar :-(      MEN jag har hittat några bra övningar att få in dessa evinnerliga knipövningar i, bra övningar också.

Och nej, inte genom de vanliga traditionella förslagen jag fått genom att läsa överallt. Jag vet att det inte är lång stund att knipa, och jag beundrar verkligen alla som kommer ihåg detta 4 ggr/dagen, men ändå så svårt för mig att pressa in. Jag vet att det är viktigt men ändå går det liksom inte att ta en minut eller två när jag ändå borstar tänderna eller diskar!!! Blir så trött på mig själv… (förresten så har vi faktiskt börjat att stå på balansplattan medan vi borstar, det e mycket roligare)

Nu skulle det varit en snygg övergång men jaja här kommer mina erfarenheter:

CRUNCH – som många tycker är ett helt onödigt moment då man endast arbetar med en muskel – men jag får till min bäckenbotten ordentligt i denna. Ligg ner och dra upp benen (ungefär som om du skulle lägga benen på en liten pall) och samtidigt som du crunchar så spänner du till de inre nedre magmusklerna OCH bäckenmuskulaturen!! Spänt läge så länge du orkar…

STÅNGHÄNG (mitt eget påhittade namn) – pull up-stång – häng dig i stången, med raka eller böjda armar beroende på din styrka, och när du hänger, alltså denna är jättesvår att förklara men jag försöker och de som gjort eller vet vad den heter får gärna kommentera. Häng i stången, spänn in magen och dess muskler mot naveln, samtidigt som du spänner underlivet i en ”Crunch”liknande rörelse framåt uppåt mot magen och då gör dina knipövningar samtidigt och så upprepa några ggr, fortfarande med benen hängande neråt. Piece of cake ;-))  När du behärskar denna så kan du ju öka belastning och intensitet genom att möta med en Crunch uppifrån osv… eller göra en pull up!

Denna sistnämnda övning är brutal, den tar stenhårt i bäckenbotten så ta det lugnt de första gångerna. Att man får träningsvärk som suger ordentligt garanteras, och vill tillägga att den träningsvärken känns precis som mens-smärtor!! Och tänk att få lyxa till det med menssmärta som faktiskt ger nåt gott ;-)

Och för min del är det så mycket roligare att lägga mig ner och köra några Crunch än bara stå och knipa :-D  känns som jag gör nåt viktigt för mig själv då. Eller smita iväg och hänga mig 30 sek i garderoben, Lycka… Som sagt, mycket roligare att få in under dagen och då genast mycket lättare!

1177 kan ni få fina tips på olika tekniker, och som ni alla vet, men jag vill ändå bara nämna det,

Spänn bakifrån och framåt, uppåt!

Förresten, är dessa övningar riktigt bra till män också. Så häng lite extra med er partner :-D

 

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!