Jag vill springa, men-- Vad är ursäkten den här gången då

21 mars, 2016

Under två helger i rad har jag pumpats av massa härlig inspiration. Nu så, nu ska här ändras. Det är måndag och det vet ju alla, att det är Då det händer. Det är dagen då man gör förändringar. Men, nej, sorri. Ärligt talat har jag gjort väldigt få förändringar just på en måndag. Jag har gjort mina förändringar när det känts rätt. Måndagsförändring är laddat med ångest för många och således även för mig. Måndagar är en ständig tanke att få in glädje för mig, så förändringar på en måndag är att bara kasta i soptunnan. Min inspiration hör till kosten. Kost för just min prestation, mitt mål till en starkare och gladare kropp. Jag har väldigt bra koll, jag vet hur mycket protein, kolhydrater och fett som är bra, vilka livsmedel som gäller, men det är slentrian, det är direkt tråkigt, astråkigt till och med, att fixa mat, jag hittar på tusen ursäkter och latar mig i min trygghet att kasta in nåt okej i ugnen. 

Jag träffar många som säger- jag vill springa, jag vill lära mig springa. Det är lätt att tänka: Men gör det då da. Men det är inte kanske bara att göra. Det finns oftast faktiskt inga kroppsliga hinder, förutom sin egen självbild. Många tycker och tror att man måste ha en speciell kroppstyp för att springa. Den tanken är bara att slå bort. Jag har stött på och känner många som springer. Det är verkligen en flora av människor. Det är överviktiga, det är underviktiga, maniska, fysiskt skadade kroppar, opererade, proteser, tejpade, överrörliga med mera. Så jag hävdar att det främst handlar om det mentala, vad som händer i hjärnan och vad någon kanske sagt eller hur man ser på sig själv. Det går att springa om man på riktigt och verkligen vill.

Ursäkterna-låt ursäkterna hagla. För stor, har inte kläder, vågar inte vara med andra, tänk om någon ser mig, inte kan väl jag, jag har inte tid etcetera. Men vill du verkligen springa, så kommer de här ursäkterna vara skrattretande när tröskeln väl är övervunnen. Jag och en vän som är hälsocoach gick och pratade om trygghet och förändring. Hon la in bilder av vägar i hur man kan bryta sina tankar och handlingar.

 Din hjärna är van vid tankar som du behöver stoppa upp och ifrågasätta. Motorvägen. Den är stor, skön att köra på, inte många kurvor eller hål i vägen. Avfarterna är stora och uppmärkta med både nummer och beskrivningar dit du ska. Hjärnan behöver inte arbeta. Det är nästan så man kan sluta ögonen en kort sekund, tankarna kan få vandra. Om du håller dig kvar på motorvägen, så kommer ursäkterna härska. Tryggt och mysigt, och tråkigt?!

Sväng av, kliv ur bilen och se om du kan hitta hem utan väg, karta, kompass. Sätt ena foten framför den andra. Gå när det känns läskigt, spring 4, 5, 10, 100 meter. Titta framåt och utse en punkt du ska ta dig till, titta ner på fötterna, knäna, känn efter hur rumpan beter sig- skumpar den-skratta åt det. Rumpan skumpar på alla oavsett kropp. Spänn och släpp magen och notera skillnaden, vad händer med armarna. Bara notera och se framåt, och vänd dig bakåt för att få ett kvitto- du kanske tagit dig fram jättelångt, och du har bildat en liten stig bakom dig.

Börja inte på en måndag, utan börja den dagen när andan kommer. Leta fram skorna, som antingen är för gamla och fula eller nya och fått stå som ett dåligt samvete. Dra på dig dem. Snygga kläder eller inte. Ja, ett skal av snygga kläder kan ju uppmuntra, men det gör dig faktiskt inte bättre. Det är inte yttre utrustning som ger dig bättre kondition och snyggare steg, det är Att komma iväg.

Jag uppmuntrar och utmanar dig att skriva ner ursäkterna, rannsaka dem, och dra på dig skorna. 20 min räcker. Du kommer få payback direkt, din kropp ger dig tillbaka glädje och måbra hormoner, och förhoppningsvis ger det mer vilja. Har du varit ute en gång och sprungit, så kan du kalla dig löpare!

Nu börjar jag, men ny inspiration till min kost, för det jag vill prestera. Ursäkterna ler jag åt, men respekterar. Förändringar är galet svåra att genomföra, men föränringar som gynnar förbättring, ångrar nog inge. 

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!