Får inte luft!

25 mars, 2016

"Lyft upp blicken och sänk axlarna så öppnar du upp bröstkorgen och det blir lättare att andas"

Väldigt enkelt att säga och påminna om men när jag själv står där och luftrören kniper medan ögonen tåras och jag kippar eller rättare sagt försöker att småhosta loss, vad det nu än är som sätter stopp, så jag får in lite lite luft i luftrör och lungor. När benen viker sig och jag kämpar för att dra små korta andetag och det bara krampar i kroppen det är DÅ jag ska komma ihåg att sänka  axlar och tänka på andningen, inte den allra enklaste sak, men mitt i den påbörjande panikkänslan så dyker tankarna upp och tro mig jag försöker... och har hittills lyckats, tillsammans med min bricanyl. Som tur är så är det inte såhär varje pass :-) 

Jag har provat många olika metoder för min astma och ärligt talat inte hittat nån som funkar på mig, men jag har hittat två knep som underlättar och gör min träning lite drägligare.

*Att värma upp ordentligt! Kör oftast 2 km pw/jogg sen stannar jag och andas och kör lite löpteknik innan mitt "riktiga" pass börjar. På så vis stressas inte luftrören igång.

*Rikta blicken rakt fram och se vägen, då sänker man oftast axlarna lite eftersom man slappnar av och till följd av det så öppnas bröstkorgen upp och man får friare andningsvägar. Denna övning gör jag tidigt i passet, framförallt om jag känner att det är en lite sämre dag eller om jag känner att min kropp är lite triggad. Funkar utmärkt i förebyggande syfte.

Med dessa övningar så klarar jag att köra både tuffare intervallpass och härliga långturer, genom att behålla fokus och med jämna mellanrum lägga en tanke på min hållning. Helt enkelt så håller jag på att lära känna min kropp och min astma på ett annat sätt som faktiskt gynnar min löpteknik och min löpning, WIN -WINkänsla.                                        

Och de dagar andningen inte vill, då kör jag lite senare eller helt enkelt bara struntar i det!

 

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!