Återhämtningsvecka

28 mars, 2016

Och återhämtningsveckan känns som vanligt ganska välkommen. Inte så att jag varit helt nedtränad fram till nu men ändå skönt att få ladda om batterierna lite, både fysiskt, och kanske framförallt, mentalt.

En återhämtningsvecka för mig är inte samma sak som vilovecka. Som min kära fru sa sist: "du tränar ju lika mycket ändå!"
Och hon har nästan rätt. Jag plockar kanske 20% i tid av nästan varje pass så det märks inte så stor skillnad om jag springer 30-35 minuter istället för 45 minuter eller cyklar 2,5h istället för 3.

Nej, den stora skillnaden ligger i två saker:
1. Framförallt intensiteten i passen. Förutom gymmet (som jag ska till 1 pass istället för 2) och enstaka jobbiga serier på Masters-simningen är det ganska flåsfria pass. Lugnt och skönt.
2. Jag tränar bara en gång/dag förutom söndag där passen ligger med nästan 12 timmars mellanrum. En normalvecka kör jag oftast dubbla pass 4 dagar.

Jag försöker få bort all morgonträning också för att få till mer sömn men den här veckan blir det sisådär med det, blir nog ett par pass innan jobbet och tidigt på helgen.

Första passet den här veckan gjordes på cykeln, ungefär 1h15min, i vårsolen. Och vårblåsten. Hade mot/sidvind ungefär halva passet och resten kastvindar. Det känns att det är lite ovant på cykeln än så länge, fegade i de långa nedförsbackarna jag annars trycker på i. Men kastvindar när man ligger i +50km/h i tempoställning ska inte underskattas. Säsongen är bara nyss påbörjad, det kommer fler dagar att köra fort på.
Det var ett ganska segt pass där varje vägskada noterades för sent så det blev en del stötar och jag var märkligt mör när jag kom hem. Men det var nog mest en kombo av slitenhet och vindkorrigering.
Tog en liten omväg i stan förbi jobbet också för att kolla lämpligaste färdväg dit till kommande morgonpass. Grus-sopningen ska börja den här veckan sägs det, hoppas de håller vad de lovar på tekniska för mycket grus är det just nu.

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!