Tillbaka till rutinerna

30 mars, 2016

Hej bloggen och förlåt att jag varit borta! Nätet var inte det bästa och det tog lååång tid att få ladda upp något, men nu är jag på banan igen!

Jag har haft en helt fantastisk resa, var 2 veckor på Tobago med min man, kom hem igår kväll. Surfing, dykning, snorkling, vandring i regnskogen, sköldpaddsskådning, med mera med mera. En natt tittade vi på när världens största sköldpadda, havslädersköldpaddan, var uppe på en strand och la ägg. Ca 700kg sköldpadda som hasade sig över stranden, det var mäktigt! Det enda tråkiga var alla smala gatuhundar som fanns överallt, det gör ont att se. 

Blev tyvärr inte mycket till träning men nu är det tillbaka till rutinerna vad det gäller mat och träning. På semestern la jag upp resten av planeringen inför Ultravasan i augusti, så om allt går som jag vill och jag kan klara mig utan skador och sjukdomar så tror jag att jag ska kunna vara i en hyfsad form i slutet av sommaren. 

4 löppass och 2 pass styrka i veckan är planen framöver, med en långsam ökning av distansen. Mitt längsta planerade träningspass kommer att vara 50km, förutom då jag ska springa en ultratävling som tar slut när siste man kliver av banan.. Får se hur länge man orkar där! Målet är dryga 6 mil, ett bra genrep inför vasan. Jag kommer att ha ett långpass, ett mittemellan-långt på ca 13-20 km och 2 kortare på ca 5-10 km för att få lite fart i kroppen. Kommer landa på 60-70 km i veckan under sommaren, med några lättare återhämtningsveckor då och då. Jag kommer att försöka lyssna på kroppen så mycket som möjligt och göra de justeringar som kroppen behöver och inte slaviskt följa mitt schema. Är jag sliten en vecka blir det till att dra ner på mängden och tempot och istället dra på lite då man känner sig fräsch. 

Bara att drömma sig tillbaka till Tobago och vänta på sommaren nu då!

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!