Varför blir jag inte snabbare som löpare?

14 augusti, 2017

En av de vanligaste frågorna löpare ställer till sig själva tycks vara denna om att kunna springa fortare. Att bli snabbare handlar till stor del om att utmana kroppen och att inte låta sig själv bli bekväm i ett särskilt tempo.

Alla har vi olika mål men gemensamt brukar vara att vi har en drömtid på ett särskilt lopp eller en särskild sträcka. Ett vanligt exempel är mellan 40 till 55 minuter på milen. Att bli snabbare handlar till stor del om att utmana kroppen och att inte låta sig själv bli bekväm i ett särskilt tempo.

Först behövs viljan
Nummer ett på listan för att kunna bli snabbare är att verkligen vilja bli det. Eftersom ni tar er tid att läsa det här har ni antagligen redan en stort mått av vilja men det är viktigt att komma ihåg den här viljan även när det går tungt och motivationen tryter. Ett bra sätt att upprätthålla motivationen kan vara att ha en målsättning, långsiktig eller kortsiktig. Men kom ihåg att inte alla behöver springa snabbt. Känner du dig bekväm och trivs i ett lugnt tempo ska du bara ändra på det om du själv verkligen vill.


Läs även: INTERVALLTRÄNING – så får du bättre kondition

Intervaller
För att bli snabbare behöver vi pressa kroppen ut ur bekvämlighetszonen. Detta gör man lämpligen genom olika typer av intervaller. Längden på intervallen bör givetvis anpassas efter dina målsättningar men det kan även vara bra att variera intervallpassen ganska friskt. Allt från långa och korta intervaller till backintervaller och fartlek. Känner ni efter ett antal veckor att det ändå inte hänt något märkbart med farten kan det vara idé att köra fler korta intervallpass för att på så vis vänja kroppen vid högre farter. För att hitta rätt distans på dina snabba intervaller kan du ta tio procent av ”din” distans. 10 km ger exempelvis intervaller på 1 km (givetvis kan ni även köra korta intervaller än så här). Är målet att klara 10 km på under 40 minuter är det lämpligt att klara intervallerna på omkring 3:45-3:55 beroende på hur många du bestämmer dig för att köra. 4-8 intervaller kan vara ganska lagom i det här exemplet med 5-6 minuters lätt joggvila emellan.

Löpsteget
Den tekniska biten i löpningen ska inte glömmas bort. Med en riktigt bra löpteknik sparas både tid och kraft in. Dessutom minskar risken för skador med ett gott löpsteg. Kan man undvika skadeavbrott i träningen har man mycket att vinna. Läs mer om hur du får en bättre löpteknik här.

Variationen viktigast
För att fullt ut kunna nå sin potential som löpare är det viktigaste att man lär sig variera sin träning på ett bra sätt. Riktigt tuffa intervallpass som varvas med lugna återhämtningspass med distanspass inbakade däremellan. Under intervallpassen är det viktigt att man känner sin kropp (och sin dagsform) så pass väl så att man orkar hålla ungefär samma tempo genom hela passet, utan att för den skull ta i för lite. På samma vis är det nästintill obeskrivligt viktigt att man inte tar i för mycket på de lugna distanspassen, även om kroppen känns hur bra som helst. Genom att låta variationen av distans och fart från ett pass till ett annat vara så stor som möjligt kommer kroppen aldrig riskera att hamna i en bekväm zon där den kan slå sig till ro. Istället tvingar man kroppen till ständig utveckling.

Läs även: DINA LÖPANDE BEN: Hur du tränar upp din benstyrka på bästa sätt som löpare

Snabbdistans som test
Genom att testa av dig själv och följa din utveckling får du en referens på hur det går i din träning. Det optimala är att köra ett snabbdistanspass på den distans du tränar för, förutsatt att det inte är riktigt långa distanser som halvmaraton eller maraton. Tränar du för dessa distanser kan det räcka att köra ett test på 10-15 km. För att testet ska bli så optimalt som möjligt är det bra om man kan köra det på löparbana eller åtminstone på samma slinga som man brukar. Dessutom bör man se till att vara någorlunda utvilad i kroppen. Testrundan kan man med fördel köra en gång i månaden. Jag vågar lova att ni kommer bli snabbare om ni följer de här tipsen. Se bara till att hålla er ifrån onödiga skador och skynda långsamt!

Läs även: TIPS: Så håller du kroppen skadefri!

Av Carl Wyckman
Foto: Fotolia

Shoppingtips från Allt om löpning

Det är alltid kul och trevligt att förnya träningsgarderoben! Nya löparskor, tights och löpartröjor att träna i inför din nästa utmaning hittar du hos våra vänner på Sportamore med ett stort utbud till bra priser och framförallt:

lopning

  • Fri frakt och fria returer
  • 30 dagars öppet köp
  • Prisgaranti på allt

Klicka här för att komma till löparprylarna

Fler produkter nedan från andra kända företag.

Den här artikeln innehåller en av Allt om Löpnings alla playlists från Spotify att ha i lurarna! Du kan även prenumerera på hela denna playlist direkt genom att klicka på Spotify-länken nedan.

Öppna spellistan

Taggar

distanslöpningteknik

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!