Så tränar jag på resande fot

22 augusti, 2012

Hotellrum, en liten plats i resväskan för träningskläder och löparskor, inget kylskåp, andra rutiner, inget gym (om inte hotellet har något) eller gymkort. Det går att träna ändå! De senaste två åren, då jag haft mitt hem utomlands, har löparskorna fått flänga mellan Asien och Europa. Imorgon är det dags för mig att resa hem till Kina igen.

Träna på löpande fot är (oftast) lätt, men resande fot då? Här kommer mina tips:

1. Hotellrums-styrka. Att styrketräna med kroppen som redskap är inte bara effektivt och billigt, det ger grymma resultat också. Övningar som du kan köra på en matta på gymmet eller hemma i vardagsrummet fungerar lika bra på ett hotellrum. Till favoriterna hör burpees, armhävningar, fällknivar, upphopp/växelhopp och plankan.

2. Mellanmål i väskan eller fyller minibaren själv. Hemma i kylen finns keso, gott bröd och frukt som jag brukar hugga in på mellan träningarna, före, eller efter. Det kan funkar även på hotell. På 7 Eleven, Ica (eller i vilket land man nu befinner sig i) finns oftast något mättande, nyttigt och energirikt.

3. Springer från där jag är. Ett utmärkt sätt att upptäcka en ny plats på. Det enda som behövs är faktiskt träningskläder och ett par skor. Med GPS-klocka är det efteråt dessutom roligt att se var man egentligen tog sig.

4. Backintervaller/intervaller. Vågar man inte sticka iväg allt för långt så räcker det med att leta upp en backe.

5. Packa rätt! Träningskläder för rätt väder och en keps för regniga dagar. Glömmer inte pulsklockan eller eventuellt lätta redskap som gummiband.

6. Och när jag väl reser! Proppar iPad och väska full med tidningar och bloggar om löpning. Suget är på topp lagom till att jag kommer fram!

 

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!