Dags för en ny fas

3 april, 2016

Som uthållighetsidrottare är det viktigt att periodisera sin träning. Anledningen till de tär många men främst handlar det om att fokusera på att utveckla just de färdigheter som behövs utvecklas för tillfället. Som långdistanstriathlet handlar det om att dela innträningsåret i fyra större block. Det första blocket "basblocket" handlar om att bygga upp grunden i den pyramid som slutligen ska forma min träning. Om man fuskar med basen kommer allt att rämna i slutet och risken att inte komma till start av ökar. Basträningsperioden handlar i mitt fall om att:
Bygga cykel-/löpstyrka
Utveckla simtekniken
Effektivisera kroppens energiprocesser och göra den bättre på att oxidera fett.

När nu triathlonsäsongen närmar sig är det att gå över till den period som jag valt att kalla "byggperioden". Här handlar det om att lägga in mer tröskelträning för att lära kroppen att hålla en högre fart under en längre tid som är fallet vid en tävling. Passen kommer bli längre och hårdare för att vänja sig vid tävlingsfarten. Den näst sista delen som, precis som "byggperioden" är 8 veckor är "den tävlingsspecifika perioden". Här handlar det än mer om att utveckla just de grenspecifika passen och köra en hel del brickpass i rätt pace. Slutligen avslutas träningsåret med en rejält mycket lugnare period, "taper", som handlar om att hitta den där sista formtoppningen inför tävlingen och låta muskler, senor och ligament återhämta sig efter en hård träningsperiod.

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!