Återhämtningsvecka

4 april, 2016

Efter att jag har känt mig allmänt sliten i kroppen efter flera veckor av hård träning blandat med relativt stor volym känns det rätt att varva ner lite nu när jag äntligen är klar med basträningen för att låta kroppen få tid för återhämtning. Det många gör är att man lägger in rena viloveckor med jämna mellanrum. Personligen föredrar jag hellre pterhämtningsveckor. Det betyder att jag fortsätter att träna men att jag sänker både intensiteten och längden på passen för att på det sättet påskynda återhämtningen. Det blir inga hårda intervallpass utan fler lugnare distanspass av kortare karaktär. Det enda långa passet blir lördagens cykelpass sol blir strax över 4 timmar. Det ger mig tid att jobba med en hel del tekniska bitar. Jag har tidigare testat att köra rena viloveckor men det har bara lett till dåligt självförtroende, att jag blivit slö och att jag fått alldeles för stor motivation veckan därpå. Motivation har nämligen två sidor. Det är både din vän och din fiende. Som fiende gör den att du riskerar att träna lite för hårt bara för att du är så glad över att få träna. Så för min del har det visat sig att återhämtningsveckor är betydligt mycket bättre. Inleder dock med ett skönt styrkepass på gymmet där fokus idag ligger på överkroppen för att låta benen få lite tid till återhämtning.
Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!