Återhämtningsblogg istället för återhämtningsjogg

4 april, 2016

När jag cyklade till och från jobbet idag passade jag på och lysssnade på det senaste avsnittet av podden Bubbel och Mjölksyra, som handlade om löparglädje, pulsträning och utbrändhet. Jag kunde verkligen känna igen mig i Susannes glädje över att äntligen kunna springa igen efter en skadeperiod. Även om jag fortfarande har en lång väg tillbaka till samma form som precis innan foten sa stopp, så känner jag att kroppen är med mig nu. Och det är rena rama lyxen faktiskt.



Snacket om pulsträning gjorde mig lite sugen på att kanske ändå försöka komma iväg någon dag och utföra ett maxpulstest. Egentligen trivs jag rätt bra med att bara fortsätta träna som jag har gjort, det vill säga med en tydlig grundstruktur och -planering, men med väldigt mycket utrymme för att träna efter dagsform och på känsla. Ett allt för hårt schema passar inte mig har jag märkt. Då blir jag bara stressad. Fast jag tycker ju att det är kul att slänga in ett striktare intervallupplägg lite då och då. Så det kanske inte är så dumt att testa att köra efter puls istället för fart någon gång ibland.

Jag misstänker att jag har en relativt hög maxpuls. Oftast ligger min puls på ganska vanliga distanspass strax över 160bpm, om jag tar i lite mer kanske upp emot 170bpm. En gång kollade jag pulsklockan direkt efter att jag hade rusat upp allt vad jag orkade uppför Hammarbybacken, och då var jag uppe i 198bpm vill jag minnas. Den där grundregeln om att man kan beräkna sin ungefärliga maxpuls genom att ta 220bpm minus ens ålder stämmer nog rätt dåligt även på mig... (Läste ett intressant inlägg om just beräkning av maxpuls för inte så länge sedan på träningslära.se) 

Hur som helst, tillbaka till podden.
Förutom snacket om löpning handlade den till stor del om att Madeleine, som till vardags jobbar som PT, berättade om sin utbrändhet. Det var en tankeställare. Intressant att höra hur lätt det kan drabba vem som helst, även de som älskar sitt jobb och folk som jobbar med hälsa. Även i hennes berättelse kunde jag till viss del känna igen mig.

Jag är inte egenföretagare, men jag kan ändå tendera att lägga för mycket energi på vissa uppgifter eller problem. Det är något jag får tänka på och träna på att inte gå till överdrift med. Det är faktiskt sällan en lösning att jobba mer eller hårdare än vad man redan gör. Vi är nog många som skulle må bra av att försöka vara lite latare ibland. Både på jobbet och hemma. (Lättare sagt än gjort för människan som typ börjar dammsuga hallen så fort hon kommit innanför dörren hemma och passar på att putsa några kakelplattor när hon sitter på toaletten; jag behöver inte nämna några namn här men ni fattar läget ;-D) 

De senaste veckorna har vi dock varit allt annat än lata hemma. Vi har varit sjukt effektiva under vårt lilla renoveringsprojekt. Snart är barnens rum färdigfixade och så är vi i full gång med att snygga till badrummet. Dessutom har vi hunnit rensa ut en massa onödiga prylar och av bara farten blev även arbetshörnan i vardagsrummet omgjord. Jag måste säga att jag är stolt över hur mycket vi har hunnit göra på så kort tid. Utöver allt det har vi ändå hunnit med en hel del träning.

Förra helgen skippade jag förvisso mitt långpass, men jag fick till några korta löppass. Denna helg blev det både ett rejält styrkepass tillsammans med Magnus (han lurade mig att ta 70 kilo i marklyft, bara en sån sak!) och så fick jag smita ut på ett hederligt långpass igår. Som jag skrev på Instagram var det väldigt tungt att springa med så mycket träningsvärk. Kände mig som en elefant. Men en glad elefant :-)

Idag skulle jag ha klättrat med min kompis men tyvärr så fick vi ställa in för att hon har åkt på någon influensa. Min första tanke var att jag då kunde ta en återhämtningsjogg istället. Men nu känner jag att jag är värd och behöver en vilokväll. Jag skriver en återhämtningsblogg istället. Nya tag imorgon.

Trevlig kväll på er och kom ihåg att vara snäll mot både din omgivning OCH dig själv!

 

Taggar

återhämtningåterhämtningsjoggBubbel och Mjölksyraklättringlöparglädjemarklyftmaxpulsmaxpulstestpulsträningstyrketräningutbrändhet

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!