Det där med vikt

6 april, 2016

Jag har gått upp ett par kilo sista månaderna, från ~71 till ~73 och det är inte kvalitetsvikt. Inte så mycket alltså men fortfarande ganska intressant eftersom jag tränar 12-13h/vecka och inte äter jättemycket tomma kalorier som godis eller chips, kanske som medelsvensson förutom läsk eller alkohol. Eller någon annan måltidsdryck heller än vatten i de allra flesta fall.
Jag sitter inte speciellt mycket på jobbet heller, utan står eller går omkring inomhus mestadels av tiden.

Nä, anledningen är nog helt enkelt att jag äter mer än jag gör av med.
Så ska jag ner i tänkt tävlingsvikt (dvs magrutor och under 70) för att släpa runt så lite vikt som möjligt krävs den nog lite återhållsamhet från det onödiga kalorier jag ändå stoppar i mig. Det är klart att det finns saker jag äter som jag inte behöver och en kortare period är det nog inga problem. Jag hade trott att kilona skulle rinna av mig av bara farten med ökad träningsmängd men icke.

Jag har gjort ett par väl genomförda "kroppsbyggar-dieter" tidigare där jag tappat ca 1hg/dag men så hårt behöver jag knappast gå. Eller varken vill eller orkar, så jävla kul är det inte. Även om resultaten är bra är det ju helt andra resultat jag jagar nu.

Att Aftonbladet tipsar om att man kan gå ner 15 kg genom att gå en liten stund varje dag får härmed vara felbevisat. Det är på maten det hänger i första hand.

Tur att det är lång tid kvar att fundera på.

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!