Återhämtningsvecka

8 april, 2016

Efter att ha kört ganska hårt och med stor volym under ganska många veckor kändes kroppen tung och sliten. Därför valde jag att inleda nästa träningsblock med en Återhämtningsvecka. Det innebär för mig trots allt en hel del träning, om än kortare pass och med lite mindre intensitet. Har verkligen känt att jag varit i behov av det och efter två väldigt lugna dagar med endast 60 min lugn återhämtningsjogg i onsdags och 30 min lugn återhämtning på trainern igår kändes kroppen fräsch under dagens högintensiva backpass. Bara 60 min träning inkl. Uppvärmning och nedvarvning men ack så jobbigt. Bra att bygga mycket löpstyrka inför den avslutande maran med tanke på att man redan då har ca 6 timmar cykel i benen. Även om det var välbehövligt med vila så är det skönt att den är över nu. Firar det med ett distanspass på cykeln imorgon samt ett långpass löpning (minst 25 km) på söndag. Nu ska differentieringen mellan de högintensiva och lågintensiva passen öka ytterligare. Nu är det dags att gå in i en ny fas med fokus på att förbereda kroppen inför en mer tävlingsspecifika träningen som inleds vecka 23.
Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!