Vad har fam Brundin för rutiner?

10 april, 2016

Att skapa rutiner för att kunna få tid till träning är för många A och O. Idag fungerar detta mycket bra för oss men så har det inte alltid varit. Min man och jag har alltid varit vädigt aktiva så när vi under en period för några år sedan, i samband med att barnen föddes, inte hittade lösningar för vår träning blev vi båda frustrerade. Min man har alltid tränat på gym, han älskar att lyfta riktigt tungt. Och förutom att träna löpning har jag under flera år varit motionsgympaledare och då fick därigenom egen träning. Att vara gympaledare var väldigt roligt och varje pass gav en stor positiv kick. Så kom barn nr ett. Motionsgympledarskapet fick ta en paus, jag gick långa promenader och gick på mammagympa. Vi flyttade, jag började leda pass i en ny förening och fick tack vare det rutiner för min egen träning igen. Löpningen körde jag lite halvseriöst under den här perioden, mest bara för att komma ut och få lite egentid. Så kom barn nr två och det var nu det verkligen körde ihop sig. Vi fick liksom inte till det. Alls. Vi satt många kvällar och diskuterade hur vi skulle leva för att få tid att träna. Min man ville gå på gym men tyckte att det tog för mycket tid (eller så ville jag att han skulle komma hem direkt efter en hel arbtsdag). Mitt mål var att springa på kvällarna men John Blund vann kampen om ögonlocken 9 gånger av 10 när jag nattade något av barnen. När jag sent om sider vaknade var det mörkt och jag tog mig inte utanför dörren. Enda gången jag tränade målinriktat var under vår/sommar/höst när det var ljust ute. Min man började träna på jobbet under lunchen men var ändå inte nöjd. Så där höll vi på. Det var inte så vi ville leva, vi ville träna båda två! Vändningen kom när vi för fyra år sedan flyttade till vårt hus. Då köpte min man en skivstång med en massa tunga vikter till så nu kan han gå ut i garaget och lyfta 130 kg (!) i marklyft och han är jättenöjd. Han tränar dess utom på gym två dagar i veckan. Och min vändning kom för snart två år sedan när jag träffade Mia :) 

Vår vecka ser nu för tiden ut så här:

Måndag: Oftast vilodag för oss båda. Ibland kör jag styrka med mina kettlebells. 
Tisdag: Jag springer med Mia 
Onsdag: Min man tränar på gymmet. Ibland kör jag styrka med mina kettlebells.
Torsdag: Jag springer med Mia. 
Fredag: Min man tränar på gymmet.
På helgerna: Jag kör ett (lång-)pass med Mia, min man tränar hemma i garaget. Vi går promenader, cyklar med barnen, simmar samtidigt som barnen är på simskola, jobbar i trädgården osv. Vi är med andra ord aktiva på helgerna. 

Har du/ni svårt att få till rutiner; ge inte upp!! Till slut löser det sig. Kunde vi kan du/ni! Och har du svårt att få till rutiner själv, skaffa en träningskompis som väntar på dig!

//Linda

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!