Ett cirkelpass utanför komfortzonen

11 april, 2016

I ett tidigare inlägg berättade jag att dotterns handbollstränare frågade om jag skulle vara intresserad av att hjälpa till lite med fysträningen för tjejerna ibland. Det kändes som ett roligt men samtidigt läskigt uppdrag. Jag kan precis INGENTING om handboll och när det gäller träning i övrigt känner jag mig fortfarande som en nybörjare. Jag är ju inte en sån som har tränat och sportat hela livet. Och jag har ingen erfarenhet av att LEDA gruppträningspass. Så det var definitivt utanför min komfortzon...

Men eftersom jag numera vet att styrketräning både är väldigt nyttigt och att det kan vara roligt, kände jag att jag ville ge det en chans. Jag har börjat läsa lite om styrketräning för ungdomar och lämpliga övningar för handbollstjejer i yngre tonåren, började leta på Youtube efter inspiration och kunde också använda mig av en del övningar och tips som jag har fått med mig genom cirkelpassen som jag numera själv gärna går på.


Idag var det så dags. Jag hade snickrat ihop följande upplägg (och jag hade även förberett musik till de olika övningarna):


Upvärmning genom att jogga runt salen fyra varv, följt av lite sidosteg/översteg och höga knän. Efter det delades tjejerna upp i två lag och fick springa två omgångar sprintstafetter. Jag blev sjukt imponerad över deras fart och hållning!
Sedan körde vi lite rörlighet genom att rulla ner mot marken från stående position, klättra ut i plankposition och så vrida upp först vänsterarm, sedan högerarm rakt upp mot taket ifrån plankpositionen. Efter det var det dags för fem korta block med olika övningar:


1. Cirka sex minuter med 10 repetitioner av knäböj, planka med "dipp" av höften i golvet (fem stycken på varje sida) och avslutningsvis russian twist - så kör man de tre övningarna om och om igen.


2. Cirka tre minuter med enbenshopp "enligt klockan". Man ska tänka sig att man står i mitten på en klocka, sedan hoppar man ut mot klockan tolv, in mot mitten igen, ut mot klockan ett, in mott mitten igen, ut mot klockan två osv. När man gjort hela varvet byter man ben.


3. Som första blocket, fast 10 repetitioner av utfallssteg, höftlyft och armhävningar.


4. Cirka fyra minuter där de fick jobba i par: skottkärran och "brottning".


5. Bieber-burpees: Alla fick ligga på golvet och sedan körde jag i gång Justin Biebers låt "Love yourself". Varje gång han sjunger ordet "you" så hoppar man upp och gör en burpee. Om jag räknade rätt kunde man få ihop 38 burpees.


Jag tyckte själv att den sista övningen var roligast. Men jag tror att resten gick hyfsat också. Det bästa var att jag oplanerat fick hjälp av en kollega och vän som dessutom HAR vana av att träna handbollstjejer. Det var mycket lärorikt att få hennes stöd under kvällen. Hon var dessutom jättebra på att ganska spontant visa några nyttiga stretchövningar i slutet av passet. Och trots att jag mest fick gå runt och försöka hjälpa tjejerna och hålla koll på tiden och musiken, så känner jag att jag kommer få en del träningsvärk själv... Det är nog Bieber-burpeesarnas fel :-D


 


P.S. Mina ben var inte så pigga under långpasset igår. Men jag skrapade ihop 18 kilometer och njöt av fantastiskt väder. Inte tokigt alls.
Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!