Pannben

19 april, 2016

Inte sprungit sedan i lördags så idag var det dax igen. Jag försöker få in två löpfria dagar efter varandra i veckan, för att låta benen få en rejäl återhämtning. Oftast blir det en rejäl promenad istället men det sliter ju inte lika mycket.

Idag blev det 20 km terräng. Bara någon km utanför Lerums centrum startar en brutal 10-km slinga. Jag tycker att det är toppen att det finns tydligt markerade leder så att folk ska våga sig ut i skogen. Trots det är den här slingan dåligt använd, idag mötte jag inte någon trots två varv.. 

Underlaget är mest liten stig full med rötter, stenar, lera, hemska stigningar och annat jävelskap, och jag älskar det! Det är en perfekt runda för att bygga starka löparben, något jag kommer att ha nytta av några mil in på Ultravasan. Så jag kommer att lägga en hel del pass här, jag tänker att ju längre jag orkar springa i den här brutal-terrängen dessto lättare kommer ultran att bli. 

 

 

Första varvet var en plåga, jag var helt slut efter bara nån km och det var skittråkigt att springa, pannbenet hade en dålig dag.. Det gick segt och jag fick verkligen kämpa för varje steg, så jag var tveksam till om det skulle bli ett andra varv. men efter ett varv stannade jag nån minut och drack och stretchade lite, och bestämde mig för att kämpa mig igenom ett varv till. Och vilket varv! Trots lite trötta ben så gick det så mycket lättare! Pannbenet var med på noterna igen och jag kunde trycka på. Andra milen gick 7 minuter snabbare än den första, vilket är rätt mycket på en mil! 

Disa tyckte att vi kunde ta några varv till, fysisk trötthet existerar inte i hennes värld!

Jag kan ju undra varför det blir på det här sättet. Det är ju inte direkt så att jag är bättre tränad på andra varvet. Jag tror att det har mycket med inställning, dvs pannben, att göra. Jag har ofta haft svårt att dra på från början utan håller igen för att orka hela vägen, och sedan kommer jag i mål rätt pigg på en dålig tid. Jag har försökt att köra mer på bära-eller-brista-tänket, och det funkar att gå ut rätt hårt och hålla det. Min första tävling blir Göteborgsvarvet i maj, och då ska jag inte fega mig igenom loppet utan då blir det tempo från början! Någon annan här som ska springa varvet?

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!