27 veckors löpschema för nybörjare

14 maj, 2016

Just nu snurrar det en hel mängd träningsupplägg och veckoscheman för att klara av att springa milen.


När jag började springa hade jag aldrig kunnat drömma om att jag skulle orka en hel mil. Jag var ju knappt vid liv efter dryga kilometern. När jag väl bestämde mig så fick jag hjälp med ett 27-veckors träningsschema som jag följde slaviskt. Det stod fritt att byta ut löpning mot andra konditionshöjande aktiviteter så som ex cykel för att minska skaderisken men det var sällan jag gjorde. Än idag utgår jag från det här schemat men kombinerar dessutom med 2-3 styrkepass i veckan. Stundtals hatade jag det och var nära att ge upp och stundtals kändes det helt okej men exakt efter den utsatta tiden sprang jag mitt första millopp med bra stuns i benen och kraft som både räckte och blev över. Jag orkade till och med halvmaran bara ett par veckor senare. 


Det var där någonstans på vägen som jag insåg att jag älskar löpning. Det är aldrig helt lätt utan nästan alltid asjobbigt men träning ska vara jobbigt. Det är känslan av att övervinna det där jobbiga som gör att vi blir starkare både mentalt och fysiskt. Det är det där jobbiga som belönar oss med glimrande endorfiner efter vår prestation. Om jag kunde så kan du också. Jag lovar! Testa mitt schema du också. 


 

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!