Mot snabbare tider

27 augusti, 2012

Alla vill bli snabbare. Rätta mig om jag har fel. Då är det bara en sak som gäller. Att springa på den hastighet du vill kunna springa på. Önskar du att du kunde springa en mil på en timme. Då är det antal kilometer på 10 km/h som du ska samla på dig. Har du som mål att springa fem kilometer på 20 minuter eller kanske en mil på 45? Då är det 15 km/h(minst)-intervaller som gäller.
 
Vi blir bra på det vi gör. Kroppen klarar av det den är van vid. Du kan därför vara hur bra som helst på att springa sju kilometer, men det betyder inte alls betyda att du kan göra det på en bra tid eller behärska en längre distans.
 
Det är det jag måste kämpa med. Att få in intervallträning i veckoschemat och att ta mig ur den förbaskade behalighetszonen. Sluta jogga och ta i! Ibland tar det emot lite för mycket, speciellt om man det var ett tag sedan sist. Det gäller att få in rutin, för det är ju då det sker utveckling. Det är då det roliga börjar.

Precis det var jag med om idag. Efter två kilometers uppvärmning sprang jag en kilometers-intervaller med två minuters vila. Innan kände jag mig seg, efteråt kändes det obeskrivligt bra. Det gav mersmak, på't igen bara!

 

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!