Uppladdningsvecka

29 augusti, 2012

I måndags var det dags för Swim and Run på Almenäs i Borås. En kanonrolig grej som Pasi Salonen dragit ihop. Swim and Run är till för alla och man springer 500 m och simmar 75 m, det är ett varv. Passet är 6 varv så man får ihop totalt 3 km löpning och 450 m simning. Fantastiskt kul och väldigt jobbigt. Att springa med väldigt hög puls för att sedan springa ut på bryggan och hoppa i med skor och allt (ja, man springer med simglasögon och badmössa) och simma in till land på andra sidan för att sedan komma upp igen och fortsätta. Att byta läge från stående till liggande i vattnet är en svårighet om man är ovan. Mitt största problem är att jag tappar glasögonen när jag dyker i vilket har gjort att jag i måndags fegade och gjorde bomben istället för att dyka. Jag behöll glasögonen på och slapp stanna, men jag förlorade ju en hel del tid på simningen. Men vad gör det?  

Igår vaknade jag med galen (tränings)värk i vaderna. Min fantastiska löputveckling de senaste veckorna har gjort att mina vader får lida lite efter passen. Besökte min sjukgymnast Johan idag för att fräscha upp vaderna lite inför lördagens tävling på Tjörn. Det var plågsamma 45 minuter, men nu känns det kanon!

Idag börjar jag kolhydratladda inför lördagen. Kolhydratladda för mig är att äta mer kolhydrater helt enkelt för att maximera glykogenlagren. Några exempel är mjukt bröd till måltiden, några extra bananer i smootien, utöka mellanmålen med en smörgås eller två, större pastaportioner och en extra bulle till fikat. Lägger man till lite extra kolhydrater här och var är det lättare att få i sig det. Jag kommer nog även att dricka en påse Vitargo torsdag och fredag. Mest för att det är ett bra tillfälle att få i sig lite extra vätska + kolhydrater. Speciellt dagen innan tävling så kan det vara svårt att planera in ätandet mellan resa och andra förberedeser. 

 

Sophie

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!