Springa och ge blod

24 maj, 2016

Det är bara att lyssna på kroppen! Jag har äntligen efter många års tankeverksamhet börjat ge blod. Enligt sköterskan på Geblod-centralen är det så får som ger blod- Om alla i Sverige lämnade blod, skulle samtliga bara behöva lämna blod 2 gånger under sin livstid, så skulle förråden vara fulla. Den tanken ger mig lite eftertanke. Trots det, så tvivlar jag på om jag ska lämna så ofta som var min första tanke. Det har gått 5 dagar och jag går omkring som i en fin liten ostressad dvala- vilket i sig är hur harmoniskt som helst, ligger säkert i 55-65 i puls på dagtid- känns det som. Men att träna så som jag är van vid är hårt, det är så ansträngande och jobbigt, till och med yogan ville jag bara somna på. Lite får jag skylla mig själv, jag vill verkligen inte ta järntillskott som de stack i min hand och sa- ta. Genast kontaktar jag mina kostrådgivar-kollegor och frågar, kollar in järn-kalkyllistor och tänker det här fixar jag. Och med tålamod och lugnare träning gör jag det. Det kan väl vara värt att ge blod för att hitta harmonin och lugnet tänker jag, och med planering så kan en vecka med lugn träning vara återhämtning för både kropp och själ. Effekterna är faktiskt relativt ok. Att experimentera med sin kropp kanske inte är det bästa alla gånger, men vet man vad man förhoppningsvis gör, jag vet ju varför jag är som jag är nu, så tycker jag det är individens val att testa i alla fall. Det är värre med människor som ger sig in i något och inte vet alls vad de utsätter kroppen för eller ens stoppar i den i sin jakt på tex att bli smal eller starkare.

Låt kroppen få ta den tid den behöver för att komma i form, det är så den gjord för i många fall, i vissa fall behöver man hjälpa den såklart. När jag tränar både mig själv och andra, så fascineras jag över kroppens smarta uppbyggnad. Fotens längd är nästintill höftbrett, armarnas längd utsträckta är vår egna längd i stående. Virrar man ett snöre två varv runt tummen, når den sträckan ett varv runt handleden, 2 varv runt handleden är ett varv runt knät, 2 varv runt knät är midjemåttet (gammal kunskap utan vetenskaplig källa!)- det är inga exakta mått såklart, men jag tycker det är mått man kan ha som någorlunda bra utgångspunkter, och kan reagera när något sticker ut, speciellt midjemåttet som är där mycket av vår ohälsa sitter. 

Att springa med dåliga järnvärden efter att ha gett blod är en upplevelse i sig. Testa, men ge inte blod om du har en prestation/utmaning/tävling där fysisk ansträngning är med, vänta tills efter så får du bra återhämtning och förhoppningsvis ett harmoniskt lugn. Lyssna på din kropp. 

 

Gilla:

Senast bloggat

Inga aktuella bloggar hittades.

Gilla Allt om Löpning på Facebook!