Träningsperiodisering

26 juni, 2016

Att träna hårt är en sak, att träna smart är en annan. Efter två intensiva och tuffa träningsveckor innehållande en "Big day", några längre löp- och cykelpass samt en rad intensiva intervallpass har den här veckan ägnats åt återhämtning även om det har betytt en del träning ändå. Dock i mindre skala och med lägre intensitet. Testade förövrigt ett nytt träningspass under gårdagen. Efter uppvärmning stod 90 min distanslöpning på schemat. Passet var indelat i tre delar där tempot långsamt stegrades. Först 30 min i IM-pace, sedan 30 min i Halvironman-pace för att sedan avsluta med 30 min i Marathonfart. Var riktigt skönt trött efter passet tack vare en hel del längre stigningar. Avslutade även med ytterligare ett simpass.
Imorgon blir det återigen betydligt mycket hårdare när den sista mikrocykeln inför Ironman inleds. Den är fyra veckor lång och kommer kulminera i början av vecka 30 med en halv Ironmandistans för att testa formen inför den stundande drabbningen i Kalmar knappt fyra veckor senare. Därefter är det tänkt att jag ska minska träningsmängden men bibehålla intensiteten för att låta kroppen ladda inför start.
Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!