Välbehövlig paus.

28 september, 2016

Ibland behöver man ta en paus. Lugna ner sig, andas ikapp och bara göra ingenting. Det har jag gjort nu. I torsdags åkte jag och tre goda väninnor till Barcelona på en efterlängtad semester. Vi lägger undan 200 kr/månad och i somras bokade vi den resa vi nu var ute på. Det är så härligt att ha något att se fram emot, tiden går långsamt när man väntar. Det gäller att njuta när man är mitt i det man har planerat så att man inte missar hela härligheten, för tiden går ju som bekant snabbt när man har roligt. Vi flög ner i torsdags och hem i söndags och där emellan har vi gått, shoppat, ätit, druckit, gått, skrattat, solat, fångat Pokemón, gått ännu mer, åkt buss, tittat på arkitektur m.m. Barcelona är verkligen en fantastisk stad. Lyckost er som åker dit snart. Jag måste få tipsa om en restaurang, Citrus, som verkligen är värd ett besök. Här har vi Sagrada Familia, en magnifik och unik byggnad ensam i sitt slag. Man tappar nästan andan när man står framför den. Katedralen är enorm!

Trippen till Barcelona gav mig också en träningspaus på en vecka. Om den pausen hade kommit före Kretsloppet hade jag känt panik men nu känner jag mig inte alls lika motiverad att träna som före loppet. Jag håller fast vid mitt missnöje gällande mitt resultat och måste hitta lite nya träningsformer under vintern. Jag tror att jag ska satsa på lite mer styrka. Under sommaren har jag varit väldigt dålig på att rasta mina kettlebells så jag är klen i kroppen. Skärpning Linda!! Jag har tre kettlebells, 8 kg, 12 kg och 16 kg samt gummiband som jag kan träna med här hemma. Jag brukar söka fram och köra ett pass efter något program på Youtube där det finns ett stort utbud av träningsprogram på olika nivåer. En Youtubekanal som har massor med olika prgram är FitnessBlender. Där hittar man både korta 10-minutersprogram och långa pass som är upp mot 90 minuter. En gång fick jag flow och körde i två timmar vilket inte var så smart, jag kunde knappt gå på en vecka efteråt. 

Igår var jag och Mia ute en liten sväng, 6,5 km, och för första gången i höst var det mörkt redan när vi stack iväg. Just detta är anledningen till att vi springer tillsammans. Vi är två fegisar som inte vågar springa där det är risk för att stöta på läskiga typer. Är man ensam tycker man att dessa typer finns överallt, är man två känns de inte lika läskiga. Men vi har råkat ut för några incidenter vilket gör att vi så här års börjar fundera över vilka rundor vi ska springa på kvällarna. Utbudet minskar när mörkret kryper fram tidigare och tidigare. 
Hösten har ju varit helt fantastisk vädermässigt. Idag har det för första gånger på länge verkligen ösregnat hos oss. Detta får en att fundera över vad man har för kläder som passar för oväder. Att träna och bli blöt och kall är ingen hit. Ett tips är att trä på ullstrumpor på fötterna. Dessa håller dig inte torr, men du slipper frysa trots att du är blöt. Ull är ett magiskt material på det sättet. Jag har köpt flera par ullfrottéstrumpor, en tunn variant. De håller länge, de luktar inte svett och de skaver inte. Jag kör den här varianten. På Woolpowers hemsida kan du läsa om varför ullkläder är så bra att träna i.

Säsongens sista lopp skulle bli GIF-ruset, ett terränglopp som mest springs i mosse, men vi har bestämt oss för att skippa loppet. Sonens fotbollslag har hemma-cup och vi föräldrar behöver hjälpa till där. Maken ska stå parkeringsvakt samt städa omklädningsrum och jag ska stå i kiosken och sälja korv med bröd och kakor. De senare bakade av mig själv, just nu produceras 200 kolakakor i vårt kök :) 

Keep on running! //Linda

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!