Let's go to rehab mode.

10 oktober, 2016

Efter en rejäl dipp efter Kretsloppet känner jag att suget och viljan att springa mer och fort är tillbaka. En välkommen känsla! Sedan förra inlägget har jag sprungit lite blandade rundor, allt från 5,6 km till 21,23 km. Jag har sprungit en 10 km-runda själv och då kom jag upp i hyggliga 4,38 min/km. På senare tid har jag efter mina egna lite snabbare rundor ett par gånger fått känning i höger hamstringsfäste. Det stör mig inte så mycket just när jag springer utan ömmar mest efteråt. Efter lördagens långrunda på +21 km var jag rejält sur under skinkan, där fästet sitter, och jag fick lov gå till sjukgymnasten. Han råkar vara min man ;)  Efter en lättare undersökning blev jag ordinerad tre övningar som jag ska köra varje dag. Detta är mitt program:

  • Det första jag ska göra är att stå upprätt,  parallellt med fötterna och ha tyngden på det ben som jag har besvär med. Sedan ska jag långsamt glida bakåt med den andra foten. Jag ska hålla i mig med händerna så att jag kan dra mig upp till stående possition. Upprepa 3x10.
  • Liggandes på rygg ska jag göra höftlyft med ett ben i på golvet och det andra benet utsträckt. Gärna en vikt på höften också. Upprepa 3x10
  • Stående på ett ben med en kettlebell i handen ska jag fälla mig frammåt och sänka kettlebellen mot golvet. Jag reser mig sedan till upprätt läge för att åter fälla mig framåt. Upprepa 3x10.

Den första övningen ska jag göra varje dag, de andra två ska jag altinera under veckan. Jag är också förbjuden att springa oftare eller snabbare än jag och Mia brukar. Och det här kommer just som suget kom tillbaka, visst är det typiskt! Bara att köra på tills hamstrings mår bra igen. 

//Linda

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!