Omstart

15 oktober, 2016

På måndag startar jag upp försäsongen igen efter knappt två månaders mindre träning. Sen Ironman har jag i princip bara fått träning av simning. Förvisso har jag simmat kanske 8-12 km/vecka, för mig bra, men resten av träningen har varit väldigt knapp. Knät har inte funkat, tiden har inte funnits, kroppen har nog behövt vilan och huvudet har behövt en omstart. Knät funkar inte speciellt bra för löpning än, tiden är väl lika knapp men huvud och resten av min kropp är redo igen för att dra igång.

Det har under den här perioden blivit väldigt tydligt att tid verkligen inte finns om man inte tar den, det finns inget utrymme till att inte planera. Att spontanträna är i min livs-situation omöjligt.

Och precis som förra året kommer det mesta av träningen vara förpassad till morgnar och till eller från jobbet. Men det finns inte så mycket att välja på om jag ska komma upp i den träningsmängd jag vill ha.

Jag kommer träna så mycket som möjligt utifrån Joe Friels bok ”Your best triathlon” som är baserad på progression mot en specifik tävling. Jag har en del att ta hänsyn till; barn, fru som jobbar oregelbundet, heltidsjobb och hund som behöver sitt. Så träningsdagarna kommer att flytta runt vecka till vecka beroende på veckopusslet. Och ibland bli inställda när det helt enkelt inte funkar på något annat sätt.  Mallen i boken sträcker sig över 3+1 vecka, måndag-söndag med samma gren på samma dag hela tiden (t ex cykel + gym måndag, simning + löp tisdag) men så kommer inte mina veckor se ut, utan de planerar jag på helgen till kommande vecka. Jag tror inte det kommer spela så stor roll på min nivå så länge syftet med träningen består.

 

De enda säkra tiderna är innan kl 7 på morgnarna så det är där träningarna kommer hamna i de flesta fall. Just nu känns det avlägset att sätta sig på cykeln innan 5.45 en måndagmorgon men så kände jag förra året också och efter bara nån vecka var det inget större problem.

I år kommer jag satsa på Olympisk distans, där löpningen är 10 km, en aning kortare, men lycket snabbare, än fjolårets satsning på långdistans.

Eftersom det är långt kvar till sommaren 2017 kommer jag lägga in en låtsastävling i april för att ha något att satsa på under vintern och därefter spinna vidare mot sommarsäsongen men antingen Sthlm eller Uppsala som A-tävling. Senare på sommaren väntar Ångaloppet, Swimrun.

Jag har ju inte bloggat så mycket sista tiden, i de flesta fall beroende på tidsbrist. Jag tror att med nysatsningen kommer motivationen att skriva lite mer igen öka. Häng med!

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!