Lägga till eller ta bort?

20 november, 2016

Nu har jag löptränat 16 dagar i rad. Jag har också lyckats med att inte låta alla pass bli så kallade "vilopass" d v s mellan 1-3 kilometer. Jag har två slingor jag varierar mellan under vilopassen. Det ena är 1,8 kilometer och det andra är 1,5 km. I veckan blev det tre pass som var längre. Söndagar blir det nästan alltid långpass även om det de senaste veckorna inte har blivit 2 timmar som det var tidigare. Det beror inte enbart på att det är vinter och att jag springer alla dagar utan det har främst berott på att jag, i november, har haft en hel del aktiviteter på lördagskvällarna och det är bara att inse att jag vid min ålder (!) blir lite trött dagen efter om det är kvällsaktiveter. Samtidigt är det väldigt roligt att träffa människor som har varit en del av mitt liv tidigare och är det nu också men på ett  annat sätt.

Jag kommer att fortsätta springa varje dag och målet var från början 100 dagar och det är det fortfarande men samtidigt är jag beredd att ta ett tiotal i taget. Nu är det endast fyra pass kvar till 20 och sen 10 till sen är det 30 o s v. Det kan bli lättare på så sätt än om jag tänker att nu är det bara 63 kvar eller så.

Vi har alla vanor eller beteenden som vi vill ändra på och vi är många som inser att det är svårt att sluta röka t ex eller sluta äta godis. Jag minns fortfarande första gången jag hörde en person diskutera frågan om att det är lättare att lägga till goda vanor än att ta bort ovanor. (Inser nu att det var väldigt många år sedan) Detta uttalande gjorde då ett starkt intryck på mig som hade försökt sluta röka i många år. Jag slutade då att försöka sluta röka och började istället lägga till bra vanor. När jag hade tränat ett tag på gym och tränat karatet kändes det väldigt märkligt att tända en cigarett efter träningen. Genom att lägga till gick det mycket lättare att ta bort. Jag vet inte om jag hade lyckats sluta röka lika lätt eller vid den tidpunkten i livet om jag inte tidigare lagt till en god vana.

Det är ju inte bara handlingar detta handlar om utan det gäller även vårt tankemönster. Vissa tankar leder inte någonstans och då ska jag försöka lägga till andra tankar för att på så sätt få bort tankar som inte leder någon vart och är destruktiva.

Veckans utmaning blir nu att lägga till saker som inte har med träning att göra eftersom jag lagt till löpning varje dag redan. Att dammsuga oftare t  ex. Då jag bor själv och arbetar  långa dagar  ibland och tränar är det lätt hänt att jag tänker att det kan jag lika gärna göra imorgon:)

 

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!