Viktnedgång

9 januari, 2017

Igår när jag och dottern satt och slötittade på TV12 strax innan 21 var det so vanligt ett oerhört långt reklamavbrott. Och som vanligt spelreklam blandat med viktnedgångsreklam.

Jag vaknade till lite när det först var reklam för viktväktarna, därefter kom XLs (typ) som lovade samma sak men via apoteket. Här hade jag börjat bli irriterad, dels för att jag precis kastat bort en minut på mer skit än vanligt, men framförallt för att min 10-åring sitter bredvid och frågar om produkterna och vill ha svaren jag inte vill ge, men i stora drag gick de väl ut på att många mår bättre om de är smala, rent psykiskt. Att det är fysiskt bättre att vara normalviktig är ju enkelt att argumentera för såvida det inte är för långt ut åt något håll.

Nästa reklam visar sig tragikomiskt nog vara från UNICEF som vill att man ska skänka pengar till deras arbete mot undernäring. Och nästa reklam är ytterligare en viktminskningsreklam.

Snacka om värdelös planering... Jag vet inte hur det funkar men nån bestämmer ju i vilken ordning reklamen ska komma och när den ska visas (gissar att man betalar i förhållande till tittare). Hade jag gjort en viktminskningsprodukt och betalat dyra pengar för att synas i en tv-kanal under bra sändningstid hade jag blivit duktigt irriterad om den efterföljts av undernärda barn i Afrikas krigsområden. För nog är det så att köplusten förstörs lite i det läget?

Att gå ner i vikt är inte så svårt och man behöver inte köpa produkter för att bli av med energi, det är bättre att köpa färre saker. I många fall fungerar produkterna som en extra motivator. Visst kan man använda sig av måltidsersättningsprodukter men det är absolut inget måste, vilket såklart många av företagen vill få det att verka som. Ungefär som att de allra flesta inte behöver proteinpulver för att styrketräna eller att den mediokra cyklisten inte vinner så mycket på att köpa en cykel för 70000 istället för en som kostar 15000. Men det sitter i motivationen och den medelmåttiga cyklisten cyklar nog mer på den dyra och blir bättre av det.

Nä, viktnedgång är enkelt om man gör det på rätt sätt, särsklit om man har mycket att ta av. Problemet är att de flesta vill ha en förändring av resultatet av kosthållningen utan att förändra kosten... Man önskar att gå ner i vikt men man orkar inte byta ut vad man stoppar i kakhålet. Eller så går man ut för hårt och när kroppen slår tilbaks med full kraft är man inte beredd eftersom man kört sig i botten. Om och om igen.

1. Drick inga kalorier.

2. Byt ut en del av kolhydraterna mot mer grönt.

3. Ge dig tid. Du tappar inte 2-3 års viktuppgång på en vecka. Eller en månad.

4. Rör på dig ungeför en timme per dag. Har du inte tid? TVn klarar sig utan dig en stund på kvällen.

5. Ät inte chips/godis bara för att det är fredag eller lördag. Gör det OM du är sugen. Och köp då små påsar

6. skippa pulvret och skänk pengarna till UNICEF istället.

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!