Snälla gummiband

15 januari, 2017

Idag var jag tillbaka i vattnet, den här gången i vågrätt läge.
Lite känningar i axeln men ingen större fara.
Ett lugnt pass med uppvärmning, teknik och lugn distanssimning.

Uppvärmningen satt bra, tekniken kändes OK.

Katrin hade, liksom jag, problem med gummibandssimning i veckan och hade bestämt sig för att träna det imorse. Snäll som hon är hade hon med band till mig också. Inte likadana band som innan, utan de man använder i rehab-syften som vi klippte av och knöt ihop. Kanske lite snällare men de fyllde absolut sitt syfte.
Och det bästa var att jag hittade känslan för att simma med dem utan att drunkna
 Det handlar om att spänna magen och rumpan på rätt sätt; ungefär som när man gör plankan. Och eftersom jag nära på flyter är det inte speciellt krävande att spänna upp. Om det inte vore för allt annat också i simningen: rotation av kroppen, hög armbåge, drag under vattnet och andas lite då och då. Rent motoriskt är jag inget "freak of nature" så det är inte helt lätt att spänna magen och samtidigt gunga kroppen runt ryggradens axel. (För er med JEMS-koll: Knäglid i vågrätt läge ).
Men det funkade faktiskt och jag märkte direkt hur mycket enklare den 25:an kändes än när jag glömde bort. Och det inte bara kändes bättre, det gick fortare. Jag hade min tempo-trainer innanför badmössan så den berättade att kanten kom lite snabbare.

Känns bra just nu med simningen och det ska bli intressant att se om jag kan hålls kvar den känslan i nästa vecka med lite högre tempo.

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!