Balans i träningen

18 januari, 2017

I följetången om min simning måste jag nog säga att jag klarade av att hålla ihop bålen bättre än vanligt igår även om det var stundtals  skitjobbigt. 4000 meter igår kväll, det är ett av de längre passen jag simmat, och det absolut längsta sedan Kalmar. Det som pajade igår var baksidan på axlarna som orkade dryga 3000, sista 1000 gjorde ont och med trötta axlar är det svårt att hålla bra teknik. Dessutom sliter det väldigt mycket på kroppen.
radio-övergång:
Att bli alltför sliten är ingen bra ide när man tränar rätt mycket.

Eller, det beror såklart på vem man jämför med, många av mina träningsvänner tränar mycket mer än jag men för min del känns det som att jag lägger ner rätt mycket tid.
8-10 timmar i veckan brukar jag ligga på när schemat håller och eftersom jag inte tränar långa pass den här vintern blir det rätt många träningstillfällen, typ 10-12.

Så balansen, eller ekvationen, är att träna tillräckligt hårt för att utvecklas och tillräckligt lätt för att inte vara för sliten till nästa pass. Det är där utmaningen ligger. Och jag håller på att lära mig och leta efter min gräns.
Jag tror att jag gör mig själv en tjänst genom att då och då kliva upp ur vattnet före alla andra.
Men inte för ofta.

Dont count laps. Make every lap count. Eller hur det nu var.

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!