Gymet

23 januari, 2017

Ledig förmiddag idag så gymmet innan lunch.

Sen jag bytte sport,  till kondition från styrka, har inte gymet lockat.
Man blir inte stor och stark av triathlon, speciellt inte om man lägger max 2*45 halvhjärtade minuter i veckan på gymet.
Och att vara på gym utan att vara stark är inte kul, speciellt när jag faktiskt,  förhållande till kroppsvikten, faktiskt varit OK stark ändå.

Nåväl, sista tiden har det känts rätt OK, vikterna har varit godkända i förhållande till insatsen, ungefär.

Idag är jag ju inne i rest&test. Så lugn dag på gymmet, samma övningar och belastning men mindre set och inte pressa mig för mycket. Lite extratid till mer motoriska rehanövningar.

Om det är nån gång man inte ska vara på gymet är det när kanotgymnasiet gör sina maxtester för kvartalet i chins, dips, bänkpress och toe-to-bar.
Det är liksom inte bra för självkänslan... Alls.
Att biffarna som ser ut som att de bor på gymet lyfter fantasivikter är gångbart men en kanotist som rent kroppsligt ser ut ungefär som mig... Mm... Plötsligt inser jag att jag faktiskt är rätt gammal och otränad.
Positivt ändå är att mina resultat från min prime-time på gymet faktiskt hade varit hållbara även bland 18-åriga kanotister kändes bra.

Nä, halva mitt pass idag bestod av coola övningar som "Space invaders", "flying superman", "grayhound 4.0" och "4-way hip lateral strap-pull".

När jag var som bäst tränad för gym läste jag en träningsbok av nån som jag inte kommer ihåg namnet på, men härligt amerikansk inställning där det bara var att hela tiden ta i mer än förra passet. Inte så svårt. Få övningar där övningsvalet var enkelt. Häftiga övningar var bra, inte häftiga var skit.
Ett odödligt, direktöversatt citat därifrån:
" Om en övning gör så du ser fjollig ut, gör den inte."
Ingen av mina rehab-övningar idag hade nog dugit där :)

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!