Sjukgymnastbesök

26 februari, 2017

Jag träffade min sjukgymnast Ronja i lördags igen efter en lång tid av svårplanerade scheman och förhinder.

Felsökning i några timmar alltså, från fötterna upp till huvudet. Och många små fel finns det ju... Undrar hur det ser ut överlag, jag vill ju tro att jag har en godkänd fysiskt förmåga och ändå finns det massor att jobba på. Hur har då de som inte rör sig speciellt mycket?

Jaja, för att sammanfatta lite:

Fötterna är det väl inget större fel på. Däremot hjärnans signaler till föttterna. Min hjärna vill ha det till att jag har en fot om en kvadrat-DM, jag använder till största del främre trampdynan. Tårna och hälarna finns bara där. Förbättringen hoppas jag kommer med hjälp med piggboll som ska rullas under fötterna 2-3 gånger om dagen för att väcka nervsignalerna. En ganska larvig prehab kan tyckas men det gör en enorm skillnad direkt på löpsteget.
Dessutom. Eftersom jag använder främre delen av fötterna när jag står still balanserar jag upp det genom att "hänga i knävecken". Och det är knappast till min fördel att tänja i knälederna... Även det blir bättre med piggboll

Vi går vidare, mot bäckenet. Stelt. Som fan. I alla muskler och fästen. Lösning på det: kryp-övning att ligga platt på golvet och växelvis dra upp fötterna med tårna i golvet mot rumpan och sen ner igen.
Just nu går det inte om jag ligger på golvet, höfterna är för stela så jag behöver en upphöjnad, tex en kudde, för att komma upp lite. Nån gång om dagen

Och vidare mot huvudet:
En utvecklingsreflex som finns kvar: om jag vrider huvudet åt höger blir vänsterarmen svag. Inte speciellt mycket men klart märkbart ändå. I simning kan det bli stor skillnad att tappa styrka i vänsterarmen när jag andas till höger.
Och lösningen på att vänsterarmen tappar styrka när huvudet är åt höger:
Trycka åt olika riktningar med höger knä. Japp, höger. Jag vet inte riktigt hur det hänger ihop men det blev skillnad direkt vid test. Annars hade jag nog inte trott på det. Höger kmä för att bli starkare i vänster armbåge. Kroppen är konstig.
Öva innan simning.

Och till sist. Bounce. Studs.
Jag har ingen vidare bounce så det blir lite stolpigt i löpningen. Om man tänker att man ska studsa som en tennisboll är jag mer som en baseboll...
Lösning på det är att just studsa i vristen och vidare i resten av kroppen. Bägge benen, ett ben i taget och 2-stegskombination.
Öva 2-3 gånger om dagen.

Nu har jag fått riktigt bra saker att jobba på och behöver förvalta det.
Uppdatering följer

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!