Annika Sjöö om att kombinera styrka och puls i din träning

1 juli, 2017

Annika Sjöö ger dig sin syn på intervaller och varför det är så bra för en löpare att kombinera sådan träning på gymmet.

Annika Sjöö som många känner igen från Let’s Dance på TV4, har lärarexamen i idrott och hälsa samt är diplomerad kostrådgivare och gruppträningsinstruktör i flertalet olika gruppträningsformer. Till vardags driver Annika företaget Healthy business Gbg med verksamhet inom just kost, träning och hälsa. Under förra året kom hennes bok "Intervallträning : 20 effektiva pass för gymmet" som passar bra för oss som vill stärka upp löparkroppen. Vi tog ett snack med experten för att höra hennes åsikter och tips.

Vad är fördelarna med att kombinera styrka och puls på gymmet med min löpning?

– Intervallträning i alla dess former är mycket effektivt ur konditionssynpunkt, men just att kombinera styrka och puls med yttre belastning gör dig både snabbare och starkare. Att kombinera löpning med styrka är viktigt för att undvika skador i så stor utsträckning som möjligt.Med pulsbaserad styrketräning i olika intervaller (som i boken) så tränar du både din puls och styrka.

Vad säger pulsen om min kondition men också, hur får jag reda på min maxpuls och hur viktigt är det att ta reda på det?  

– Du kan göra olika maxpulstester, men ännu viktigare än maxpulsen för att kolla din kondition är att ta vilopulsen, som blir lägre när din kondition förbättras. Du kan ta reda på din vilopuls genom att exempelvis sova med en pulsklocka som registrerar din puls under hela natten och sedan kolla på det lägsta värdet.Intervallträning är ett ypperligt sätt att förbättra sin kondition och sänka sin vilopuls på.

Annika Sjöö

Vad är viktigt att tänka på innan jag sätter igång med mitt pass intervallträning, värma upp med något eller är det bara att gå all in?

– Det är superviktigt att värma upp ordentligt innan ett intervallpass. Intervallpassen är ju mer högintensiva än träning utan intervaller och då måste också kroppen vara rejält varm innan. Så man ska absolut inte gå all-in utan uppvärmning!

Du har skrivit den här boken om intervaller, är det en bok för alla, nybörjare som elit?

– Jag och min man har skrivit den tillsammans. Jo, det är en bok för alla som vill testa på intervallträning i form av pulsbaserad styrketräning. En bok man tar med till gymmet och där du hittar färdiga program att följa. Alla kan träna med den utefter egen förmåga och passen blir så jobbiga som du själv gör dem! Inga komplicerade övningar, men de kan definitivt vara jobbiga ändå.

Du löptränar själv. Vad betyder löpning för dig personligen? Har den hjälpt dig något speciellt i livet kanske rent utav?

– Jag älskar löpning och just nu är det den träningsform som jag brinner för mest! Har tidigare dragits med ett segt köparknä, men som jag lyckat arbeta bort med hjälp av rörlighetsträning, löpstyrka och en osteopat. Så nu är jag bara så lycklig över att jag kan springa utan att få ont!

Vad är dit bästa råd för den som vill börja löpträna?

– Starta lagom och öka successivt. Varva gång med löpning i början. Lägg till intervaller senare och inte för ofta då det också innebär stor belastning för kroppen. Komplettera med löpstyrka och rörlighetsträning.

LÄS ÄVEN: Intervaller för dig som vill utvecklas

Av: Johnny Axelsson
Foto: Marcus Holm & Pixabay

Det är alltid kul och trevligt att förnya träningsgarderoben! Nya löparskor, tights och löpartröjor att träna i inför din nästa utmaning hittar du hos våra vänner på Sportamore med ett stort utbud till bra priser och framförallt:

  • Fri frakt och fria returer
  • 30 dagars öppet köp
  • Prisgaranti på allt

Klicka här för att komma till löparprylarna

 

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!