Och sen då!

10 september, 2017

Nu är det endast 13 dagar kvar innan Lidingöloppet går av stapeln. Och som varje gång känner jag att jag nog skulle behöva några fler veckor till förberedelserna, framför allt att springa längre än milen. När det väl är dags går det nog bra, går i alla fall:)

Förra helgen ville jag inte springa milen i Hemlingby som jag brukar göra på söndagar utan jag sprang 6:an (som är drygt 5 km:) 3:an och 2:an, d v s 11 km men för mig kändes det inte som så långt då varje bana är relativ kort även om 2:an avslutades med att springa uppför slalombacken och den är inte kort, även om den är kort i meter räknad.

Jag har ju funderat över vad jag ska ha för mål efter Lidingöloppet. Vad ska jag träna för hela vintern? Nästa års Lidingölopp är för långt borta för att jag ska komma ut flera gånger varje vecka. Vårruset är i maj men det är 5 km och det går ju att springa utan att träna eller så kan jag börja träna för det i april. Förra helgen när jag då sprang flera av banorna i Hemlingby kom jag på vilket mål jag ska ha i vinter. Jag ska före midsommar nästa sommar springa samtliga banor som finns i Hemlingby, d v s milen, 6 km, 5 km, 3 km, 2,5 km och 2 km. Det blir nästan 3 mil det och så långt har jag aldrig sprungit. Stockholm halvmaraton är det längsta hittills. Detta mål känns både roligt och utmanande. Jag behöver ha något som kommer efter, ett sen då att träna inför.

Det är ju inte bara när det handlar om träning jag funderar över "och sen då" utan det gäller ju flera delar av livet. Det bästa med att träna löpning är ju att jag kan fundera över det vid dessa tillfällen. Ibland kan det vara bra att bara ge sig ut på en runda utan att fundera över dina "sen då" och bara springa utan tankar. Många gånger kommer svar till mig när jag absolut inte tänkt mig det och det är en stor del av tjusningen med löpningen. När du kommer in i ett flow både till kropp och knopp. Det är inte mycket som slår det inte.

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!