Inget nyårslöfte, däremot ett nytt mål efter nyår

31 december, 2017

Såhär nån timme innan 2017 tar slut börjar en grundplanering inför 2018 sätta sig.

 

Det började med att jag köpte min startplats till Lidingöloppets 30 km, där målet är revansch efter förra årets missade målsättning (missade 2:30 med 10 minuter).

Ingen större överraskning där.

 

Sen, när jag befann mig i Facebooks fantastiska fantasivärld av gulliga katter, filmklipp på fulla människor och reklam för väldigt många olika saker dök det också upp en reklam för ett lite längre lopp i Lidingö, nämligen Lidingö Ultra, 50 k, i början på maj. Har haft det loppet i bakhuvudet flera år efter att ha sett reklam om det i Runners World alldeles för många gånger.

 

Det tog några timmar av fundering innan jag pyntade ytterligare hundralappar till IFK Lidingö. Så jo då, Lidingö Ultra blir det. Ett bra sätt att motivera mig att komma ut på långpassen i vintermörkret.

50 km är långt. Lidingö är backigt. Tydligen ska Abborrbacken passeras två gånger, en i start och en i slutet där avslutningen ska vara samma som vanliga Lidingöloppets.

Det kommer krävas en del backpass i vår. Ryssbergen, Jogersö och Söra-slingan kommer komplettera min vanliga slinga och långpassen kommer behöva bli långa.

Jag kommer förena så mycket nytta med nöje jag kan genom att plocka med mig min fyrbenta löpkompis på så många av passen som möjligt.

 

Några stora utmaningar i träningen väntar:

1. Bli inte skadad. Det är dumt.
2. Spring de långsamma passen fort och de snabba snabbt. Inte mellanting.
3. Ett ordentligt, långsamt pass är att föredra framför ett halvdant snabbt pass. Välj långsamma pass vid tveksamheter.
4. Tre farter: Tröskel, distans och LSD (Long slow distance). Överfart sliter för mycket.
5. Var på asfalt iallafall nån halvmil i veckan för att bygga upp stöt-tålighet.
6. Öva på att äta springandes.

 

Typ så. kanske. 19 veckor kvar. 50 km. Till fots. Spännande

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!