Sammanfattning v 4

21 januari, 2018

Sammanfattning första träningsveckan inför Lidingö Ultra, v 3.

Enligt schemat var det en uppstartsvecka vilket passade mig alldeles utmärkt med tanke på ryggskottet härom veckan. Vecka 2 blev det ungefär 1.5 mil totalt uppdelat på fyra korta turer.

Schemat den här veckan såg ut såhär i planeringen.
Måndag - vila
Tisdag - 8 km lätt + simning 90 min
Onsdag - 8 km distans
Torsdag 10 km lätt
Fredag - vila
Lördag - 15 km lätt
Söndag - 10 km lätt + 90 min simning
Dvs 51 km löp och 180 min sim.

Och facit?
Måndag:
vila. Check.
Tisdag:
8 km distans på asfalt + 60 minuter simning innan ryggen så ifrån. Säkerhetsavbröt passet.
Onsdag:
9 km distans på asfalt
Torsdag:
9.5 km tröskel till jobbet på snöfyllda trottoarer + 3.5 km hem i distansfart. Fixk dessutom lite extratid och kunde göra 60 minuter simning på kvällen.
Fredag:
 vila
Lördag:
ca 17 km distans på monoton asfalt
Bra känsla men med 2 km kvar hem började en väldigt bekant obehagskänsla märkas i knät. Gick sista kilometern hem för säkerhets skull.
Söndag:
60 minuter simning innan jag fick känningar i axeln och säkerhetsavbröt. Dessutom 10 km snölöpning på eftermiddagen.

I korthet: 57 km löp, varav 47 på asfalt, och 180 min sim.

Nja.. 10 % för mycket löpning, dessutom för fort är inte helt bra. Att knät kändes av är inte heller. Ett. Dugg. Jävla. Bra.  men  bra att jag kunde springa utan problem redan idag. Alldeles för mycket asfalt pga all snö vi fått.  Måste ut i skogen ändå nästa vecka.

Simningen känns bra men axeln blev nog lite överansträngd, första hårda passen på över en månad och dessutom mycket med paddel. Tisdagens avbrott är jag inte ett dugg orolig för.

Till nästa vecka då:
Nära på samma upplägg som mitt facit den här veckan men mer skog, därmed också fartsänkning.
Tyvärr mindre simning av tidsbrist.
Kanske lite mer prehab-styrka om andan faller på också.

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!