Ny utvärdering

28 januari, 2018

Det händer ju inte så mycket såhär års att skriva om i träningsväg. Det är mörkt, kallt och blött. Väldigt blött.
Men för att ändå hålla bloggen levande blir det ännu en utvärderingsvecka:

Såhär var planen:
Måndag: vila
Tisdag: 10 km tempo
Onsdag: 8 km distans
Torsdag: simning 80-90 minuter
Fredag: löpskolning (lätt distans enligt schema)
Lördag: 18 km LSD (Long, slow distance eller LångSam Distans). Inget knark.
Söndag: 10 km distans

Och Facit då:
Måndag: vila. Check
Tisdag: blev 8.6 km, varav 6 i skogen; blötsnö med inslag av is. Var försiktig med knät. På asfalt hade jag inga problem alls att hålla 4:40-fart med lugn känsla trots 30 minuters halka och snubblande innan.

Onsdag: 9.1 km varav 8 skog med Aslan. Samma underlag som på tisdagen.

Torsdag: bra simning, blev nog 80 minuter.

Fredag: bra löpskolningstimme inkl  fartökningar och 3x20 sekunder fart innan familjelivet kallade. Bra löpkänsla.
Det mest positiva var nog ändå att jag kunde följa med duktiga orienterarna Per Öberg och Johanna Engström i deras tempo utan att tappa vare sig andning eller känsla. Förvisso hade jag nog blivit frånsprungen om jag sprungit hela passet på 2x10x20sekunder. Men eftersom jag accelererar som en traktor är jag nöjd ändå.

Lördag: 14 km skog med Ronny (och Aslan). Team "Ett jävligt snabbt lag" är just nu "Ett inte så fullt snabbt och lite småskadat lag" så vi var försiktiga. Vi var ute i slask i ca 1h20min så tempot var lugnt. Men med vattenfyllda stigar är det också svårt att springa på.

Söndag: 11.6 km skog igen. Nygren-milen ihop med Aslan. Kunde det ta nämnda Nygren till Swimrun-VM är det ett bra spår. Under vinterhalvåret innehåller det fler sjömeter än raka meter... Blött, kallt och tungsprunget. Ingen vidare kilometertid men bra muskulär träning gissar jag.

Sammanfattningsvis då:
Några kilometer kortare än schemat, framförallt med fredagens löpskolning, men också nästan 5 km kort på skogslöpen. Å andra sidan är motsvarande minuterna ungefär enligt schema. Att jämföra en asfaltsmil med en blöt stigmil blir bara fel.  Så jag ligger bra till ändå.
Dessutom inga känningar från knät den här veckan trots alla snubblingar, halkningar och snedtramp.

Nästa vecka:
Samma upplägg men lite fler kilometer, både på ett distanspass och på långpasset.
Simningen blir ett eller två pass, beroende på tid.

To be continued.

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!