Backintervaller..

27 september, 2012

Det är något speciellt med hösten. Det mörka, den friska luften.. Mörkret drar (tyvärr) ofta med sig motivationen ner i botten. Men lyckas man att hålla sig flytande och lyckas att ta sig ut på sina träningspass så är det helt underbart att träna på hösten! Målen med säsongen är överstökade och på hösten kan man lixom bara träna för att man gillar det. Ett uppbyggningperiod behöver faktiskt inte vara så tokig. En uppbyggnadsperiod får en att få lite perspektiv på säsongen och vad man har lyckats med och samtidigt är det långt till nästa säsong och man har tid på sig att skriva nya mål och idéer. 

I måndags stack jag ut med SOK Knallen, Sveriges andra största (rätta mig om jag har fel) löparklubb i Borås. Backintervaller på schemat. Semester i all ära, men att få svettas ordentligt är belöning nog tänkte jag. Vi sprang korta backintervaller i en backe som var 500 m. Jag blev mest imponerad av att alla sprang så snabbt utför. Jag går på max uppför och sen vill jag gärna lägga mig ner och dö, men det fick man inte. Jag är för dålig tekniskt. Jag märker det extra mycket när jag springer med många väldigt erfarna löpare.

Passet blev totalt 12 km, med 25 minuter backe i mitten (totalt 70 min). Jag var tött när jag kom hem. Väldigt trött. När man springer med andra kan man aldrig fuska, aldrig ge sig. Det är bara att bita ihop. Men det var ett fantastiskt bra pass. Det är såna här pass jag kommer behöva om jag ska bli så bra som jag vill bli. 

På måndag börjar jag träna på schema igen. Kan tänka mig att det kommer bli en hel del backintervallsträning i vinter..  

 

Sophie

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!