Delete 2.0

29 juli, 2018

Ulf Lundell tillskrivs uttrycket: "En inställd spelning är också en spelning." Jag har inte ställt in mina löprundor i veckan men i fredags var det en riktigt "skitrunda" som jag helst vill använda  "delete" för. Det var tungt, tunga fötter som knappt orkade lämna marken. Varmt och kvavt men jag tog mig runt milen som är ett terrängspår och vi kan lära oss en del av skitträningar också och när det är gjort är det bara att trycka på delete i hjärnan. Vilket kan vara lättare sagt än gjort.

Jag har sprungit flera gånger i Hemlingby sedan jag föll och skadade mig i början av sommaren men jag har aldrig sprungit upp/ner för backen där jag ramlade och skadade mig. I onsdags gjorde jag det för första gången efter fallet och det gick bra. Jag tog det oerhört lugnt men jag sprang och det är jag glad för. Det satt i huvudet det också. Även här vill jag använda mig av deleteknappen. Ju mer jag tänker på att inte ramla och skada mig desto osäkrare blir jag som löpare och det är inte bra.

Det mesta vi oroar oss för är tankespöken och ibland har vi en tendens att ta ut sorger i förskott. Jag är psykologilärare och när jag undervisade på gymnasiet var det väldigt vanligt att elever tog ut sorger i förskott, främst flickorna. När jag frågade varför svarade de ofta att de då inte blir så besvikna när det som de inte vill ska hända verkligen händer. När jag påpekade att de då blev ledsna två gånger förstod de inte vad jag menade. Jag ville att de skulle ta ut lyckan i förskott och om de då inte blev som de ville hade de i alla fall fått vara lycklig en tid. De tyckte att jag var oerhört suspekt med det perspektivet. Tyvärr känner jag att några av dem "smittade" mig i vissa avseenden.

Veckans uppgift blir att ta bort det perspektivet, d v s att ta ut något negativt i förskott, och att tänka på "spökena" och sen trycka på delete om det inte är något jag kan lära mig av.

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!