Fredagsfys

5 oktober, 2018

 Idag blev det fredagsfys på gymmet innan jobb.

Förr i tiden, nån gång innan smartphones fanns ordentligt utbrett på marknaden, var jag faktiskt ganska stark. Jag tror att mina personbästa var

1x220% av kroppsvikten i marklyft
34 reps med kroppsvikt på stången i knäböj med godkänt djup
26 dips med godkänt djup
16 chins (alla med hakan över stången, strikta)
dessutom på samma pass alltihop.

Men det var sjukt länge sen och nuförtiden är gymmet mest ett nödvändigt ont.

Jag är nästan aldrig vid de fria vikterna utan håller till i någon avskild del med en balansboll eller en Bosu-platta som sällskap. Känns jävligt macho.
När jag tränade styrka för att kunna flytta tunga vikter upp och ner läste jag en del träningsböcker.

En av dem, skriven av nån riktigt musklig amerikan som antagligen jagar bergslejon med fickkniv och använder svaveldioxid som skäggolja, gav följande värdefulla tips:
If an excercise makes you look like a fruit, dont do it.
Direktöversättning: om du ser fjollig ut när du gör en övning, gör inte övningen.
Jag brukar få ihop en hel fruktsallad på mina 45 minuter.

Nä, jag är på gymmet främst för funktionell rörlighet och kroppskontroll. Skulle man råka bli lite stark på köpet är det en bonus.

Rörlighet och balans behövs ju för att jag ska kunna ta mig fram så smidigt som möjligt i skogen till fots. Det har varit katastrof men det blir bättre successivt. Dock är det knappast en bild på mig som dyker upp ifall man googlar "Funktionell rörlighet".

För övrigt har jag börjat titta på nästa säsong och har nån kul idé men den håller jag på ett tag till. Men i korta drag handlar det om att helt enkelt bli lite Mer aktiv.

Mer om det framöver

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!