Blir du ofta andfådd när du tränar?

7 september, 2015

"Pulsökningen är en signal till kroppen att den behöver mer syre. Det medför oftast att kroppen börjar andas snabbare".

Som löpare har du säker varit med om att andningen under en runda inte varit med dig riktigt och du blev andfådd fortare än du själv trodde var möjligt. Är du dessutom nybörjare kan andningen vara något du måste träna upp under en längre tid. Vi har frågat Jonas Parandian på Naprapatlandslaget i Stockholm som arbetar som naprapat, livsstilscoach och certifierad Strength and Conditioning Coach om vår andning och dess inverkan på oss löpare. Dessutom finns det andnings-workshops!

Många av våra läsare säger att de blir andfådda så snabbt när de är ute och tränar så att de måste sluta jogga, gör de något fel?
– Ett vanligt misstag hos nya löpare brukar vara att deras andetag blir alldeles för ytliga, att de toppandas, när de löptränar. Hos nybörjare ökar pulsen snabbare än hos mer vältränade löpare. Pulsökningen är en signal till kroppen att den behöver mer syre. Det medför oftast att kroppen börjar andas snabbare - men om andetagen blir för ytliga så ökar ändå inte syresättningen, trots snabbare andning. En annan vanlig orsak till att andningen blir allt för ytlig brukar vara att bröstkorgen är stel och att inte revbenen vidgas som de ska. Det blir helt enkelt tyngre att ta djupa andetag.

Läs även: Träna löpning och lev ett längre liv!

Hur fungerar andningen egentligen vid löpning?
– Många är medvetna om att löpning är träning för ben och hjärta men glömmer bort att lungorna också är en viktig del i prestationen. Bättre och djupare andning ger mer syre till dina muskler och därmed också bättre uthållighet. Lungkapaciteten kan minska med åldern eller på grund av otillräckligt utnyttjande av bröstkorgens rörelse. Om man alltid andas ytligt, toppandas, så kommer lungorna inte att expandera tillräckligt när det behövs. En risk med den ytliga andningen är att den med tiden kan leda till stelheter i bröstkorgen, försämrad rörelse i revbensleder och ökad muskeltonus i intercostalmuskulaturen (musklerna mellan revbenen). Löpningen kan också rubba kroppens primära andningssätt. Ju högre tempo du har när du springer desto svårare blir det att ta djupa andetag, att magandas, och ordentligt fylla lungorna med nytt syre. Många har fått för sig att det är bra att ständigt spänna magen medan andra drar in magen för att de tycker att den har blivit för stor. I båda fallen leder detta till att man tvingar upp andningen, upp till bröstet och därmed toppandas, vilket i längden blir ogynnsamt för andningen och därmed löpningen. Det är därför viktigt att man som löpare underhåller kroppen också vid sidan av löpträningen, till exempel med stretch- och rörelseövningar för att bibehålla en så bra rörelse som möjligt i bröstrygg och bröstkorg, att göra specifika andningsövningar och att ta behandling för att hålla muskelspänningar och stelheter borta.

Finns det någon teknik att andas "lättare"?
– Toppandning eller ytlig andning är väldigt vanligt hos många löpare och kan vara en svår ovana att bli kvitt. Att förändra ett felaktigt andningsmönster kan vara svårt och ta lång tid. Men med rätt hjälp så når man målet mycket snabbare. Vi på Naprapatlanslaget hjälper våra klienter med helheten, vilket innebär såväl behandling av muskler, bröstryggen och revbensleder som med rörelseövningar och stretchprogram för att underhålla denna rörelse liksom med andningsövningar där man tränar på magandning och stärker diafragman. Det handlar mycket om att öppna upp bröstkorgen, stretcha de stela musklerna och stärka de svaga. Vi arrangerar också andnings-workshops för löpare.

Läs även: INTERVALLTRÄNING – så får du bättre kondition

Jag har hört att man ska dra in luft ända ned i magen och hålla sig lugn fast det är jobbigt så går det sedan över till lugnare andning?

– Det stämmer, man ska försöka att andas långt ned i magen. Ett bra tips är att värma upp och stretcha ut bröstrygg och stela muskler innan man ger sig ut i löpspåret. På så sätt kommer djupandningen att komma naturligare och på ett mer avslappnat sätt och du kommer snabbare att komma in i ”andra andningen”.

Läs även: JESSICA ALMENÄS: "Jag tror att i princip vem som helst kan springa ett maraton"

Av Allt om Löpning
Foto: Fotolia

Shoppingtips från Allt om löpning

Det är alltid kul och trevligt att förnya träningsgarderoben! Nya löparskor, tights och löpartröjor att träna i inför din nästa utmaning hittar du hos våra vänner på Sportamore med ett stort utbud till bra priser och framförallt:

lopning

  • Fri frakt och fria returer
  • 30 dagars öppet köp
  • Prisgaranti på allt

Klicka här för att komma till löparprylarna

Fler produkter nedan från andra kända företag.

Den här artikeln innehåller en av Allt om Löpnings alla playlists från Spotify att ha i lurarna! Du kan även prenumerera på hela denna playlist direkt genom att klicka på Spotify-länken nedan.

Öppna spellistan

Taggar

andninglöpningpuls

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!