Löpbandspepp

5 oktober, 2012

Sommarens härliga löparstråk är ett minne blott och hösten börjar bli för kall och mörk. Löpbandet tar emot. Det känns trist. Känner du igen dig!?

Då gäller det att ha ett mål och att skaffa en ny vana.

Jag som mest sprungit på löpband i två år, sedan vi flyttade till Asien, tycker nu att det är något helt naturligt. Ibland kan jag till och med ha svårt för att springa utomhus. Jag har helt enkelt blivit beroende av att se displayen med statistik/tid/hastighet framför mig. Då puschar jag mig verkligen!

Vinterlöpning är såklart även underbart och det går att springa utomhus året runt. Men här kommer några tips för dig som ska börja springa på bandet.

1) Kom ihåg att du alltid har ett val – Låta konditionen förfalla under årets kalla mörka månader (som är alldeles för många) eller att alltid kunna springa grymt. Inte särskilt svårt, eller hur?!

2) Koppla bort tankarna. Tänk på vad du ska laga till middag, morgondagens presentation eller var du ska resa på semester. 

3) Fantisera! Alltså om löpning (eller annat, valfritt:)). Se dig själv flyga fram i just den löparmiljön som du önskar att springa i.

4) Lägg till en playlist som du vet att du älskar och som ger dig mycket power!

5) Ha ett mål. Bestäm dig för vilken sträcka, tid, du vill kunna springa på nästa säsong. Då blir det lättare att kämpa!

6) Variera löpningen: Intervaller, sakta och långt, kort och snabbt.  

 

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!