Vad är den bästa kosten för återhämtning efter ett pass på 2 mil?

9 oktober, 2012

Hej!

Vid träning så förbrukar man bland annat de kolhydrater som finns lagrade i musklerna (glykogen) samtidigt som man bryter ned proteinet i musklerna. Vilket betyder att man behöver man få i sig både protein och kolhydrater efter ett träningspass. Kolhydraterna är även viktiga för att stärka immunförsvaret. Generellt sätt behöver man 10-20 gram protein samt ca 1 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt efter ett träningspass. Vilket gör 60 gram kolhydrater till en person som väger 60 kg. För att få så bra återhämtning och muskeluppbyggnad som möjligt bör man äta ett mindre mål direkt efter träningspasset, helst inom en halvtimme. Ju längre tid man väntar med att fylla på med kolhydrater efter ett träningspass, desto sämre blir inlagringen av glykogen. Är tanken att du ska äta en middag direkt efter träningspasset (inom 30 minuter) så skippa att ta ett "återhämtningsmål". Då räcker en bra middag (ta gärna lite extra bara).

Till frågan om det skulle fungera med en Gainomax, så visst skulle det göra det. En Gainomax innehåller 20 g protein och 40 g kolhydrater och skulle fungera bra efter ett löppass. Men jag personligen tycker att en Gainomax är en rätt dyr produkt om man ska använda den efter varje träningspass och skulle bland annat därför rekommendera annat efter träning. Många föredrar produkter som Gainomax för att den är att den är lättare att ha med sig i träningsväskan, men du kan få exakt samma resultat med "vanlig mat". En Gainomax innehåller: UHT-behandlad mjölk, maltodextrin, socker, mjölkprotein, arom, stabiliseringsmedel karragenan, laktasenzym. Därför skulle det gå lika bra för dig att använda dig av något av exemplen nedan: (dessa exemplen är beräknade på en person som väger 60 kg)

- Ett glas Oboj (gjord på 300 ml mellanmjölk) och en banan.
- En smörgås med 1 dl keso.
- 2 stycken bananer + 3 dl mellanmjölk.
- 2 dl yoghurt + 1 dl flingor + 1 dl russin.
- Smoothie bestående av 3 dl lättmjölk + 1 dl havregryn + 1 banan + 1 dl blåbär.

Hoppas att det var svar på din fråga. Lycka till med träningen!

Taggar

återhämtningkolhydraterprotein

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!