Bryt höstdeppet med löpning eller alternativ träning

8 september, 2013

Hösten med tillhörande mörker, kyla och regn har återigen tagit vårt avlånga land i ett handfast grepp. Ta ändå tag i dig själv och träningen.

Många känner sig trötta och hängiga vilket i regel kan bero på ljusbrist då det för många är mörkt både på väg till och från jobbet eller skolan. Detta kan bli till ett höstdepp som bidrar till att man hellre kryper upp i soffan under en filt än att snöra på löpardojorna och dra ut i regnet. 

Hösten – löpningens viktigaste årstid 
Hösten är kanske den årstid då löpningen blir som allra viktigast. Tröttheten som så många känner under hösten kan till stor del motverkas genom regelbunden löpning. Fysisk träning ger som alltid piggare och gladare individer. Endorfiner som utsöndras vid fysisk aktivitet ger en känsla av välbefinnande som gör enorm skillnad dessa mörka och höstiga dagar. 

Träning ute eller inne? 
I takt med att årstiden blir mörkare och kyligare så flyttar alltfler in sin träning inomhus. Det blir mer träning i gymet, på löpbandet och i spinningsalen. Och det är absolut inget fel med detta. Tvärtom kan det vara uppfriskande att komma in i ljusa lokaler med andra träningssugna människor och slippa tänka på regnet utanför för en stund. 
Samtidigt ska man inte glömma bort de positiva effekterna av träning utomhus. Att träna ute ger frisk luft vilket är något vi ofta har en brist på denna tid på året, vi vistas kanske inte mer än nödvändigt utomhus. Tillför mer frisk luft till din vardag så kommer du snabbt märka stor skillnad, du kommer bli piggare och gladare i ett kick! Dessutom är luften ofta friskare och syrerikare under höstmånaderna. Med allt detta i åtanke så tycker jag att man bör fördela sin träning relativt lika mellan inomhus- och utomhusträning, för att dra fördel av det bästa från de båda.

Läs även: Här ger löpcoachen dig svaren du ofta funderat över 

Vilka pass och vart? 
Vad ska man välja att träna inne och vilka pass ska förläggas ute i det fria? Det här är givetvis en ganska individuell fråga som man själv får känns sig fram för att hitta en bra balans i. Ett generellt tips kan dock vara att lägga merparten av de tuffa och intensiva passen inomhus för att köra de mer lågintensiva, mängdpassen, utomhus. Detta grundar jag i att det kan vara svårt att få till de tuffa passen ute då det är blött och kallt. Exempelvis kan det vara svårt att hålla en lagom temperatur i kroppen under ett intervallpass vilket i värsta fall skulle kunna leda till sträckningar eller andra skador. Samtidigt är det klokt att lägga de långvariga passen utomhus för att på så vis få i sig så stor mängd friskt syre som möjligt och genom att vistas ute en dryg timme kommer ni sedan uppskatta den varma duschen efteråt! Att träna långpass på löpband blir också lite väl enformigt. Utomhus finns alltid den naturliga variationen genom terräng och därigenom skiftande löpsteg och tempo.   

Andra träningsformer 
När de planerade loppen eller de längre rundorna börjar ta slut för i år och de kommande stora målen siktas först framåt våren, då kan det vara läge för att ta in lite andra träningsformer i vardagen. Detta gör man ofta inom vissa idrotter under en kort period efter säsongens slut för att ge kroppen lite ”semester” utan att egentligen vila. Komplettera er träning med lite simning, spinning eller extra styrka. Kanske någon boll- eller racketsport? När vintern sedan kommer kan det kanske vara läge för att damma av skidorna? Genom variation kommer ni stärka delar av kroppen som ni i vanliga fall inte tränar så mycket, samtidigt som motivationen kommer förbättras inför kommande hårdträning i löparspåren.

Läs även: Hur du utvecklar din kondition och blir en mer uthållig löpare

Av Carl Wyckman
info@alltomlopning.se
Foto: Fotolia.com

Den här artikeln innehåller en av Allt om Löpnings alla playlists från Spotify att ha i lurarna! Du kan även prenumerera på hela denna playlist direkt genom att klicka på Spotify-länken nedan.

Öppna spellistan

Taggar

höstlöpningskidorspinning

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!