Jag har ett långvarigt problem med "håll". Vad ska jag göra?

31 oktober, 2012

Hej Anna!

Det råder delade meningar i forskningsvärlden om vad håll, eller mjälthugg som det också kallas, beror på. Här kommer några teorier som jag har läst och hört talas om. En del menar att håll är kramp i diafragman, den platta muskeln som separerar bröstkorgen och bukhålan och som hjälper oss att pressa luft in och ut ur lungorna när vi andas. Varför diafragman börjar krampa är inte helt klart men en förklaring är att när vi till exempel springer studsar de inre organen upp och ner på de elastiska ligamenten i buken, vilket i sin tur belastar diafragman. Levern är ett stort organ högt upp i bukhålan. När du andas ut, reser sig diafragman och dras åt. Om du samtidigt sätter i foten i marken, drar levern nedåt samtidigt som diafragman är högst upp. Detta ryckande och slitande kan vara en orsak till smärtan. Levern sitter lite till höger och det kan vara därför du (och många andra) känner av smärtan på höger sida. Håll är vanligast just på höger sida. Som sagt, detta är bara en av alla möjliga förklaringar. För dig verkar inte matintaget vara problemet, men en annan hypotes är att om man äter för nära inpå passet kommer blodet, som egentligen behövs för att bryta ner maten i magsäcken, i stället att transporteras till musklerna som behöver syre för att klara av den ökade belastningen. Magen krampar därmed på grund av syrebrist.

En annan teori är att smärtan kommer av en irritation i bukhinnan ("säcken" som organen i buken är förpackade i). Bukhinnan har visat sig kunna ge smärta över hela buken såväl som på lokala punkter. Vad som orsakar detta är oklart, men tros bero på friktion som uppstår om magsäcken tänjs ut (efter måltid eller av en förändring i mängden vätska i matsäcken) tillsammans med de studsande rörelserna som sker vid träning, så som löpning. Det är som sagt svårt att veta vad din smärta kommer av, speciellt eftersom det finns så många olika teorier. Men här är i alla fall några tips som förhoppningsvis fungerar för dig (baserade på hypoteserna som jag nämner ovan):
Fortsätt att träna upp bålen. När de inre musklerna blir starkare kan krampbesvären lindras.
Försök att andas ut rejält, ända nere från magen. Det gör att diafragman sträcks ut och stretchas, vilket kan göra att krampen upphör.
Ta det försiktigt i nedförsbackarna, åtminstone innan du är rejält uppvärmd.
Eftersom du har ont i höger sida kan du testa att andas ut när vänster fot slår i marken och andas in när höger fot slår i marken.
Massera området som gör ont. Böj dig framåt och sträck ut diafragman.
Ofta beror rapningar på ökad mängd gas i magsäcken, men jag kan tyvärr inte svara på om dina upprepade rapningar är kopplade (och i sådana fall hur) till smärtan du känner. Men, hoppas att något av tipsen ovan kan hjälpa dig en bit på vägen. Lycka till med träningen!

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!