Kan du beskriva utförligt hur stor skillnaden är mellan löpband och vanlig löpning egentligen? Om jag nu när det blir vinter också springer mer på bandet, vad ska jag tänk på då?

25 november, 2012

Hej Erik!

Det finns flera skillnader mellan utomhuslöpning och löpning på band. När du springer på löpband lyfter du på fötterna, men du behöver inte samma drivkraft i steget eftersom bandet driver sig själv. Frånskjutet blir därför mindre energikrävande. Inne på bandet finns det inte heller någon motvind. Ju snabbare du springer desto mer påverkas du av luftmotståndet, som kan öka arbetsbördan med 2-10 procent beroende på hastigheten.

Utomhus är underlaget varierande. Det kommer ojämna partier, du måste hoppa över en sten, parera i sidled och runda ett hörn, vilket gör att fler muskler kopplas in samtidigt som du tränar det neuromuskulära systemets förmåga att rätta till effekterna som underlaget har på kroppsdelarnas och ledernas position. Det här  påverkar balansen, kraften och löpekonomin – viktiga delar av träningen som du missar på löpbandet. Risken att till exempel kliva snett på grund av den ojämna terrängen är visserligen större ute än inne på bandet. Men bandlöpningen kan bli väldigt ensidig och monoton – vilket också ökar risken för skador.

För att bandlöpningen ska bli mer lik utomhuslöpning bör du höja upp vinkeln. En vinkel på 1-1,5 procent har i studier visats motsvara plan utomhuslöpning eftersom höjningen gör att man måste jobba mer aktivt med drivet i steget. För att undvika att löpningen blir alltför monoton kan du leka med spontana ökningar till typ 5-7 procent, som om du kom till en kraftig backe. Jag tycker att löpband passar bäst för kortare intervallpass, det är enkelt att hålla koll på hastighet och sträcka och jag slipper ensidigheten som ett längre distanspass ger.

Under vintern kan du köra några av dina löppass inomhus, speciellt när det är riktigt kallt eller väldigt dåligt underlag. Men försök att behålla en del utomhuspass också. Det finns till exempel skor med dubb som har bra grepp på vinterunderlag. Jag kör med broddar som enkelt träs på de vanliga löpskorna. Dessa hittar du i löpbutikerna för cirka 200 kronor. 

Lycka till med din träning!

Taggar

Löpbandlöpningutomhus

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!