"Det kan vara rent livsfarligt om du tränar med en infektion i kroppen"

21 februari, 2015

Allt om Löpning kontaktade Sport Support Center för att ta reda på vart gränsen går för träning vid förkylningar till influensavirus i kroppen.


Hösten och vintern innebär för många löpare att träningen splittras upp av förkylningar till influensavirus i kroppen. Frågan är då givetvis; när kan man och när kan man inte motionera? Du har säker otaliga gånger hört att man inte bör träna när man är sjuk eller när man har ont i halsen men finns det någon gräns? Är det riskfritt att exempelvis träna med en förkylning i kroppen då man har ont i halsen men inte har feber? När bör jag vara försiktig med träning? Den stora risken är att få hjärtmuskelinflammation och det kan vara både farligt och långvarigt. Vi kontaktade idrottsvetaren Ida Klockervold som är ansvarig för konditionstester och träningsupplägg på Sport Support Center i Stockholm för att hitta svaren.

Efter en förkylning (mer eller mindre ont i halsen, snuva, hosta och/eller feber) när och hur ska jag lägga upp min träning?
– Undvik träning helt vid halsont och feber. Snuva är svårt, vad du kan mäta själv är din vilopuls, är den normal är det oftast okej med lättare träning men är allmäntillståndet försämrat så undvik även där träning helt och hållet. Om man kör ett lättare pass så testar man hur kroppen reagerar under passet och då är det viktigt att våga avbryta om det inte känns bra. Är en förkylning på gång kan det bryta ut av detta men förmodligen hade man blivit sjuk ändå. Är man bara snuvig kan det dock vara skönt för kroppen att röra på sig så ta en promenad! Vila minst 3 dagar efter en rejäl förkylning och vid feber och efter riktigt halsont lika många dagar som du varit febrig eller minst 3 dagar. Börja alltid med lätta pass, så första dagen lätt, sen en dags vila innan ett lätt pass igen och känns det bra då vågar du börja köra efter plan igen.

När anser du att man har totalt förbud att ta en löprunda eller annan pulskrävande aktivitet?
– Vid halsont och feber eller andra infektioner. Det kan vara rent farligt.

LÄS OCKSÅ: Ät för att träna och ät också rätt sorts mat

Hur lätt är det att drabbas av ”återfall” om jag sätter igång med träning för tidigt?
– Det är mycket lätt då kroppen inte har energi till återhämtning efter träningen. Vänta hellre någon dag extra efter sjukdom än att stressa igång. Det tjänar man på i längden.

Hur vet jag om jag har svagt eller starkt immunförsvar?
– Svårt att säga men blir man ofta sjuk kan det vara bra att dra ner i antal på de hårdaste träningspassen och lägga dem efter en vilodag och tänka efter hur livet i helhet ser ut. Tränar du hårt när du har hög belastning för övrigt i livspusslet kan det vara att kroppen helt enkelt inte orkar med hård träning också. Testa då lite lugnare och längre pass utomhus för att få både frisk luft och kroppen hinner stressa ner under passet.

Jag har läst att mer aktiva och vältränade personer drabbas hårdare av en infektion, stämmer det?
– Ja det kan vara så men det beror inte på att de är mer vältränade utan på grund av att de inte ser till att återhämta sig ordentligt. Återhämtningen kan bero på många saker som för många hårda pass efter varandra, dålig sömn, hårt tempo bredvid träningen, dålig kost eller mental stress.

Många är rädda att de tappar så mycket av sin löpträning när de är sjuka - har du några uppiggande ord att säga till dem?
– Ja det är alltid en stress men ingen träning innan är förgäves och man får se det som en del av träningen och försök göra en bra plan och skriv gärna träningsdagbok så du lär dig mer om din kropp genom att gå tillbaka och se hur du reagerade gången innan du blev sjuk. Det är ingen idé att börja träna innan kroppen ger respons på träningen. Börja sen lätt de första dagarna och försök aldrig ta igen pass du inte kunnat göra på grund av sjukdom.

Du kan läsa mer om förkylning här och allmänna råd om influensa här.

LÄS OCKSÅ: TIPS: Så håller du kroppen skadefri!


Av Johnny Axelsson 
Foto: Fotolia

Shoppingtips från Allt om Löpning:

Det är alltid kul och trevligt att förnya träningsgarderoben! Nya löparskor, tights och löpartröjor att träna i inför din nästa utmaning hittar du hos våra vänner på Sportamore med ett stort utbud till bra priser och framförallt:

Lopning

  • Fri frakt och fria returer
  • 30 dagars öppet köp
  • Prisgaranti på allt

Klicka här för att komma till löparprylarna

Fler produkter nedan från andra kända företag.

Den här artikeln innehåller en av Allt om Löpnings alla playlists från Spotify att ha i lurarna! Du kan även prenumerera på hela denna playlist direkt genom att klicka på Spotify-länken nedan.

Öppna spellistan

Taggar

förkylninginfluensasjukvirus

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!