Test av löparappar!

12 januari, 2013

Få stenkoll på din egen träning och utveckling genom att använda dig av peppande löparappar. Allt om Löpnings Karin Olofsson har testar fem gratisappar som maxar din löparglädje. 



iRunner
När du loggar in på iRunner kan du välja löpning, cykling, promenad, spinning, hike, cardio eller annan aktivtet. Efter du valt vad du ska träna kan du även tala om hur du vill träna. Väljer du till exempel spinning kan du välja mellan 12 olika cyklar. Väljer du löpning eller cykling kan du välja utomhus eller inomhus. När du startar din aktivitet visar en GPS-karta var du befinner dig och genom att bläddra på skärmen kan du ändra mellan karta, tid, hastighet, sträcka och medelhastighet. Du kan även se hur stor procentuell del fett och kolhydrater du gör av med under passet. Med appen kan du kolla din hälsa. Det finns funktioner för vikt, blodtryck, vilopuls och sömn och fakta om varför och hur det är viktigt för din form. Har du som mål att gå upp eller ner i vikt kan du med hjälp av diagram kolla hur din vikt pendlar beroende på hur mycket du konditionstränar. Du kan även ta bilder under ditt träningspass och ha musikspelare igång.

Efter avslutat träningspass kan du dela med dig av passet på Facebook, e-mail, Twitter, RunKeeper, Strava med mera.

-  Ibland kan appen kännas lite krånglig.
+  Enkelt och ett stort utbud på funktioner.

Betyg: 4,5 av 5


Strava Run
När du öppnar Strava välkomnas du av en peppande löparbild. Den första känslan är viktig och även vid registreringen får du en positiv känsla som peppar till löpning. När du är klar med registreringen möts du av ett tidtagarur med snygg design. GPS-signalen är igång och det är bara att sätta igång med din träning. Du behöver inte välja vilken slags fysisk aktivitet du tänkt ägna dig åt. ”New Run” är redan valt och efter du klickat på play kan du se tid, sträcka och hastighet.

- Bara för löpning. Om du tänkt cykla eller styrketräna en dag bör du se dig om efter andra alternativ.
+ Enkel att förstå sig på och har det du behöver för att dokumentera din träning.

Betyg: 3,5 av 5 


RunKeeper
Första gången du startar appen fyller du i namn, e-post och lösenord. Sedan får du berätta vilken atletisk nivå du ligger på samt om du är  löpare, cyklist, gångare eller annat. Tala om hur ofta du har som mål att träna och hur vältränad du tycker att du är idag. Baserat på det du fyllt i räknar appen ut ett rimligt mål. Det kan vara till exempel att klara ett halvmarathon om 18 veckor. Klicka på "Count me in!" och kör igång! På din profil finns en klocka som tickar ner sekunder, minuter, timmar och dagar till målet du signade upp för. Det står hur många kilometer du sprungit och vilken medelhastighet du höll under veckan som gått. Du kan lägga till spellistor och välja på många olika idrotter till exempel löpning, skidåkning, snowboard, simning, rodd, cykling med mera. När du startat en aktivitet kan du ha koll på hastighet, tid, sträcka. När du slutfört passet kan du välja var du vill skicka din information, till exempel om du vill dela med dig på Twitter eller till dina vänner.

- Är du inte redo för målet du bestämde dig för? Då kanske du kommer känna dig stressad av den tickande klockan.
+ Vi älskar utmaningar! Den här appen är både peppande och personlig.

Betyg: 4,5 av 5


Endomondo
Att registrera går snabbt och sedan är det bara att köra igång. Efter du loggat in kommer du direkt till starturet. Klicka på play för att starta din löparrunda eller välj mellan andra aktiviteter. Appen stödjer många träningsformer – allt från cykling transport till
mountainbike, rullskidor, kajak, styrketräning och alla möjliga sporter. Under träningspasset kan du hålla koll på tid, hastighet, distans, medelhastighet, kaloriförbrukning, puls och hydrering. Men det finns även fler funktioner att spana in. Sätt ett mål genom att välja distans, tid eller hur många kalorier du vill göra av med. Tävla mot dina vänner, följ en bestämd runda, slå dina egna rekord eller intervallträna. På inställningar kan du ändra din profil, lägga till vänner, kolla historik, koppla ihop appen med ditt pulsband med mera.

Med hjälp av GPS-funktionen kan du spara rundor som du själv tycker om, eller använda dig av färdiga rundor i ditt område. Klickar du på nearby får du upp en mängd olika förslag.

- För att utnyttja funktionen för intervallträning och för att slå dina egna rekord krävs det att du är PRO-medlem.
+  Lätt och snygg app med många funktioner som stödjer många träningsformer.

Betyg: 5 av 5 Bäst i test!


Löparappen
LöparAppen är den första appen för löpare på svenska. Efter att kunna använda appen måste du registrera din e-mailadress för att sedan klicka dig vidare från ett bekräftelsemail. Sedan är den klar för användning. För att komma igång med ditt träningspass san du välja bland aktiviteterna löpning, cykel, längdskidor, rullskidor och övrig träning. Sedan kan du mäta din runda med hjälp av telefonens GPS, kolla tid, hastighet, tempo och var på kartan du befinner dig. Väljer du löpning kan du välja vilken typ av löpning du tänker ägna dig åt. Till exempel upp- eller nerjogg, fartlekar, terränglöpning, snabbdistans, återhämtning med mera. Informationen sparas online.

Appen har få funktioner och kan inte kopplas ihop med t.ex. Allt om Löpnings träningsdagbok.
+ Som löpare är det roligt att kunna välja mer specifikt vilken slags löpning man ägnar sig åt.

Betyg: 3 av 5

Av Karin Olofsson
info@alltomlopning.se
Foto: Press

Den här artikeln innehåller en av Allt om Löpnings alla playlists från Spotify att ha i lurarna! Du kan även prenumerera på hela denna playlist direkt genom att klicka på Spotify-länken nedan.

Öppna spellistan

Taggar

löpar-apptest

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!